Sunday, August 11, 2013

Jaapan - Reisijuht ja Ühistransport

Shinkansen rongid stardivalmisTokyo tsentraalses raudteejaamas
Enne kui alustan meie esimese väljasõidu kirjeldust oleks sobiv selgitada kuidas ja mille alusel me üldse oma sihtmärke Jaapanis valisime. Jaapanis käinud tuttavatega rääkides selgus peagi, et igaühel on omad huvid ja arusaamised, mis sugugi meie omadega ei pruugi kokku langeda. Kuna meie pisigruppi kuulusime mina, lapsed ja karate sõbranna, otsustasin arusaamatuste vältimiseks kohe välja selgitada, mis kedagi huvitab.

Mina soovisin eelkõige looduslikke vaatamisväärsustega tutvuda, lapsed ei osanud suurt miskit tahta lubades lihtsalt kaasa tulla, kus iganes läheme, neljas reisukaasane tundis huvi kultuurilisemate asjade vastu nagu templid ja lossid. Leidsime ühel meelel, et teeme neid asju koos, mis kõigile meeldivad ega pruugi sugugi koguaeg grupis koos püsida. Milleks raisata kallist aega kohtades, mis pole põnevad.


Aga kuidas otsustada, mida teha riigis, millest seni oled vaid raamatuid lugenud või filme telekast näinud, ühesõnaga praktiliselt tundmatust piirkonnast, mille kultuuriruum meile omasest totaalselt erineb. Aga muidugi tuleb siin appi Google. Toksisin otsingumootorisse "top 10 things to do (see) in Japan". Üles kargab lugematu hulk veebilehti, igaühel omad soovitused. Nende hulgast tasub valida tuntumaid, mis ka enda huvidele lähedasemaid teemasid kajastavad. Pika mula vältimiseks lisan minu arust parimad veebilehed Jaapani vaatamisväärsuste koha pealt.

1. http://www.japan-guide.com/  -  Kindlasti parim infoleht jaapani kohta, katab kõiki huvisid ja regioone.
2. http://www.jnto.go.jp/eng/  -  Sarnane eelmisega, kumba eelistada on maitse asi.
3. http://www.env.go.jp/en/nature/nps/park/, http://japanhike.wordpress.com/, http://www.japan-experience.com/  Seljakotiga matkajatele ja loodusefännidele huvipakkuvad lehed.

Juba selle teema juures olles lisan ka mõned teised reisuselli elu märkimisväärselt lihtsustavad veebilehed

JR passiga kaetud rongiliinide interaktiivne kaart jrpass.com lehel,
zoomides tulevad kõik jaamad peale, sellel suurendusel umbes pooled
1. http://www.jrpass.com/ JR passi ehk jaapani raudtee abonentpileti info pluss kõiki jaamu kajastav interaktiivne kaart http://www.jrpass.com/map
2. http://www.hyperdia.com  Superkasulik juhend Jaapanis ühest kohast teise liikumiseks.
3. http://www.hostelworld.com/, https://www.airbnb.ca/ odava(ma) elukoha leidmise abiline.

Muidugi saab alati googeldada palju kitsamalt kui enam vähem teada mis tahad, näiteks "beaches osaka area", "hiking nortern japan", "fish market tokyo", ...

Shin-Imamiya perroonil
Nüüd siis ühistranspordist Jaapanis, mis võimaldab kõigi nende vaatamisväärsuste juurde mõistliku hinnaga pääseda ja mis on väga kõrgelt arenenud. Oma lühikese sealviibimise ajal kasutasime nii busse kui metrood enamasti siiski raudteed, sest olime muretsenud endale JR passi ja raudtee võimaldas mugavat liiklemist nii linna sees kui kogu Jaapanis. JR pass on välismaalastele mõeldud praktiliselt piiramata kasutusvõimalusega limiteeritud aja jooksul kasutatav Jaapani Raudtee 1, 2 või 3 nädala pilet.

Kuroshio Limited Express
Tellida tuleb kupong Jaapanist väljas olevale aadressile, mille alusel kohapeal pass välja kirjutatakse. Pass väljastatakse vaid mõnel põhi lennuväljal ja suuremates raudteejaamades. Meie muretsesime kõigile 2 nädalase pileti, mis maksis $500 tükk. Esimesel pilgul võib kallis tunduda, aga teades pikemate rongisõitude hindasid tasub see kindlasti ära kui pole kavas ainult ühes või kahes linnas istuda. Lisaks muidugi mugavus, et jalutad passi lehvitades piletiautomaatidest lihtsalt mööda, ei mingit ajakulu piletite ostmisele.

Pikamaa rongides on vagunid kahte tüüpi, broneeritud istekohtadega ja reserveerimata. Esimestes on sul koht määratud ja tagatud ning vagunid enamasti mugavamad, teiste puhul võib kõrghooajal olla probleemi istekohaga või üldse rongi peale saamisega. Mõnel superekspressil ongi ainult reserveeritud vagunid ja aeglasematel rongidel tavalised vagunid. Reserveerimise saab teha nii üle interneti kui ka jaamas enne rongile minekut, mille eest tuleb käia välja kopsakas lisatasu. Kuna JR Pass selle katab on võimaluse korral alati kasulik koht reserveerida.

14 perroonilt lahkuvad superekspressid Osaka poole
keskeltläbi sõidavad peasuundadel iga 20 min tagant
Alates ekspress rongide tasemest on lennukitüüpi istmed, lauakesed ja vahel ka elektri stepsel seinas, lisaks pakub teenindaja laias valikus näkse ja jooke. Joogi ja läpaka võid rahumeeli lauale asetada kartmata, et see vaguni rappumise peale põrandale kukuks. Nagu hiljem võisin veenduda muutub sõit seda sujuvamaks, mida kiirem rong on. Kui linnasisesel raudteel on ikka rappumist tunda siis superekspressil kihutamine sarnaneb rohkem lennusõiduga, miinus õhuaugud. Tuleks ka märkida, et Jaapani rongid on jagatud 5 põhikategooriasse peatuste tiheduse, kiiruse ja mugavuse ning hinna alusel, meie JR pass võimaldas kasutada kõiki neid ilma lisatasudeta pluss teatavaid bussiliine, mõnda monorail raudteed ja ka praami.

Shinkasen saabub perroonile, Mari pildi vasakus ääres helerohelises särgis,
tähelepanelik võib märgata mu Asahi poolikut õllepurki musta seljakoti ees;)
Kõige aeglasemad ja tavalisemad on "kohalikud", mis peatuvad igas jaamas, nõks kiiremad ja mugavamad "kiir-rongid" jätavad mõned jaamad vahele aga pileti hind on sama mis tavalistel. "Ekspress" rongid jätavad oluliselt rohkem peatusi vahele, on kiiremad, kasutusel pikematel distantsidel aga lisaks tavahinnale tuleb maksta "ekspressi lisatasu". "Piiratud ekspress" rongid olid kõige kiiremad kuni "Superekspresside" tulekuni. Need peatuvad ainult suuremates jaamades, sõiduulatus katab kogu Jaapani ja kiiruse poolest leidub mujal maailmas väheseid, mis neile vastu saavad. Mina näiteks polnud varem nii kiires rongis sõitnud. Piletihinnale lisandub suht kopsakas  "Piiratud ekspressi tasu" ulatudes $5 - $40 sõltuvalt distantsist.

Shinkansen seestpoolt, sisustus varieerus veidi, uuemad rongid veel luksimad

Vaade rongi aknast perroonile
Kõige vingemaks kategooriaks on muidugi Shinkansen, ehk "Superekspress" ehk "Bullet train". Lisatasu ulatub 8 - 80 dollarini, rong sõidab maksimaalse keskmise kiirusega 320 km/h Tohoku 387 km pikkusel lõigul. Lihtsalt info mõttes tahaks lisada, et kiirust kavas tõsta ja katsetuste käigus olevat tavaraudteel saavutatud 443 km/h ja maglev raudteel 581 km/h.  Mugavuse poolest sobiks võrdluseks ehk kalli hotelli fuajees lamamistugitoolis lesimine, selle rongiga sõites tuleb miljonäritunne peale :)

Metrood kasutasime mõned korrad nii Osakas kui Tokyos. Rongid mugavad ja puhtad, kulgemine mitte nii kiire kui raudteega aga see eest pääseb linna piires absoluutselt igale poole jalutuskäigu ulatusse. Pileti hind sõltub sõidu pikkusest kõikudes dollarist kolme dollarini. Samas võimalik osta ka päeva või mitmepäeva pilet, mis tihedama kasutamise puhul kindlasti ära tasub.

Timmud Osaka metroos
Pileti ostmine käib automaadi abil, kõigepealt otsid seinal olevalt plaanilt oma asukoha ja sihtkoha, sihtkoha juures on number mis väljendab sõiduhinda jeenides võrreldes jaamaga kus parasjagu asud. Söödad raha sisse, valid pileti tüübi ja hinna ja masin viskab ühest august pileti ning teisest raha mis üle jäi. Turistide jaoks on võimalus ekraanile juhendid ka inglise keeles ette manada.

Järgmiseks lähed piletiga automaatpääslasse, söödad pileti sisse, uks läheb lahti, astud läbi ja saad sama pileti teisel pool kätte. See on oluline moment, sest väljudes pead automaatpääslas sama piletit kasutama. Kui oled segi ajanud hinna või otsustad poole tee peal mujale sõita pole hullu miskit, lihtsalt veidi ajakulu, kuna väljudes saad piletihinda korrigeerida, vajadusel juurde maksta.

Mount Fuji buss
Bussisõit on veidi teisiti organiseeritud ja sõltub sellest kus bussile lähed. Linnades ostad pileti automaadist sarnaselt metroopiletiga, pisemates kohtades või teeäärsetes peatustes peale tulles maksad bussijuhile. Sisenedes võtad pileti, alles lahkudes maksad, hinda näed bussi esiosas juhi juures oleval tablool.


Nagu enamus ostutehingutest käib ka transporditeenuste eest tasumine eranditult sularahaga. Viisakas toon, et sul on pidevalt paras raha olemas vältimaks bussijuhi aja raiskamist. Eestlasele ja canadalasele on suht harjumatu sula kaasas tarida. Olin küll kuulnud, et Jaapanis ainult sula tunnistatakse aga ei suutnud seda uskuda, võttes kaasa ainult $300.


Sellest muidugi kaua ei jagunud, pidin rahamasinatest juurde võtma, kokku reisi jooksul 120000 (nullide hulk on õige;) jeeni igasugu kuludeks. Ainus koht mis mu pangakaarti tunnistas oli Jaapani Posti automaat, ju vist tundis kolleegi ära :) Krediitkaarti kasutasin kogu selle aja jooksul täpselt üks kord, sedagi ameeriklase omaduses olevas ettevõttes.

Kokkuvõttes võib öelda, et ühistransport on väga hästi organiseeritud, suhteliselt taskukohane ja enamasti äärmiselt täpne. Graafikust peetakse kinni mitte minuti vaid sekunditäpsusega. Sellise liiklustiheduse puhul vist muudmoodi ei saagi. Konduktorid kontrollivad vahel pileteid, aga seda juhtus kogu mu Jaapanis viibitud aja jooksul vaid 3 korda.

No comments:

Post a Comment

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!