Saturday, August 13, 2016

Pärnust Tallinna läbi metsade, rabade, soode ...

Panoraam Soontagana vaatetornist
8 juuli hommikul asutasime end suht varakult minema, sest kavas tavapärasest keerukamat teed pidi Pärnust Tallinna sõita, et saaks ka looduses käia. Esiteks võtsime ülejõe toidupoest veits provianti, et vahepeal nälga ei sureks ja keerasime siis Virtsu maanteele. Plaanis oli kõigepealt Soontagana maalinna vaatamas käia.

Ilm oli kuumaks kiskunud ja kohapeale jõudes ründasid meid parmude hordid kohe kui autouksed avasime. Metsavahel nad õnneks eriti ei tüütanud ning lagedal puhus tugev tuul vastikud putukad minema. Praeguseks pole kantsi piiravatest soodest palju järel. Seoses juba vabariigi ajal alustatud kuivendustöödega on endise soo asemel madal soine mets. Maalinna ees laiutab kuiv heinamaa.

Vaade metsaäärse Maalinna künka poole
Rongapesa vaatetornis
RMK on sinna ehitanud metsaonnid ja viisakalt korras hoitud puhkeala, kus lisaks majakestele ka mitmed katusealused lõkkekohad. Tornist avaneb vaade ümbruskonnale paarikümne kildi laiuselt, põhjapool siiski on näha ka soiseid alasid. Tornis endas nägime rongapesa, kust pojad juba välja lennanud. Huvitav, et koosneb õige jämedatest rontidest, nojah suur lind jaksab suuri oksi kaasa vedada. Ime et nii kõrgel tuule ja vihma käes linnupoegadel külm ei hakka, aga ju nad sellega harjunud. Siit oli jällekord mõnus panoraamfotot harjutada.

Rabas olime enne käinud, nüüd tahtsime ka soo üle vaadata. Väikese ringiga sõitsime silma jäänud suht lühikest aga kirjelduse alusel mitmekesist Tuhu soos kulgevat õpperada kaema. Juurdepääs suure tee pealt vaid sajakonna meetri kaugusel, parkisime otse kitsa kruusatee äärde. Rada oli veidi kehvemas korras kui senised, alguseosa märjemates kohtades kõikusid paksud palginottidele asetatud lauad kohati õige suure amplituudiga. Madalsoo läks üle siirdesooks ja edasi kõrgsooks nagu plakatitelt võis lugeda. Saime teada millised taimed millistele soodele tüüpilised, juures ka illustreerivad pildid. Mulle on alati meeldinud hästi organiseeritud ja läbimõeldult esitatud infot lugeda, annab kõvasti lisaväärtust ja juhib tähelepanu seikadele, mida muidu ei pruugi märgata.

Kahekesi soos :)
Lõõgastumishetk
Ilm oli päris tuuline, soo peal kasvav rohi lausa lainetas. Siirdesoos hakkas hulgaliselt jõhvikaid silma, tuleb hea marja-aasta. Närisin mõned rohelised, üllatusega võin tõdeda, et maitselt eriti ei erine sügisestest punastest ja küpsetest marjadest. Murakaid sain täpselt kaks tükki, isegi tooreid marju ei hakanud rohkem silma. Mustikaid nii vesises kohas pole. Kaalusime, kas keerata tagasi suurele teele või proovida otsest kruusateed läbi metsade, soode ja rabade. Aega oli, miks mitte loodust nautida.

Virtsu teed pidi sõitsime Ristile välja, sealt natuke edasi Tallinna poole. Ellamaalt keerasime põhjapoole, tahtsin kaasale näidata ilusat Järveotsa järve, mille juurest Valgjärve matkarada algab, kus eelmine aasta tütrega käisime. Tegime lühikese peatuse, ronisin tasakaaluharjutuse mõttes vette vajunud suure puu peale. Kalda ääres nägin pardiperet, kaasa sai neist oma teleobjektiiviga päris head pildid, ma ei hakanud moblaga proovimagi.

Paadisillal pildistamas
Järveotsa järv puu peal kõõludes