Tuesday, October 15, 2019

Jooksunumbritest


Jooksmist pole ma vahepeal maha jätnud, kaugel sellest. Küll olen olnud sunnitud korrigeerima mõningaid numbreid, mis sai suure hurraaga välja hõigatud. Alustame eilsest pühapäevast kui tütar kopsis kaheksa ajal magamistoa uksele: kas tulen jooksma. Peale mõningast viivitamist ajasin end tahtejõu pingutusega soojast voodist välja ning läksin allkorruse dojosse soojendust tegema. Käte ja kõhulihaste harjutustega saame naha piisavalt palavaks, et 7 soojakraadi on täiesti mõnus temperatuur lühikeste pükste ja õhukese fleecega jooksmiseks. Vabadel päevadel võtame tavaliselt sutsu pikema otsa, seekord 7.2 km. Sörkisime distantsi rahulikult läbi, oktoobrikuu päikese käes hakkas isegi palav, samas jõe orus puude varjus päris jahe. Koju jõudes jalgades hea tunne, otsustasin joosta tempoga ühe kiire 2.6 kildise ringi lisaks. Sai algusest peale korralikult suruda, tegingi uue rekordi. Google Fit näitas täpselt 11:00, Huawei 10:59 ajaks. Paraku kilomeetri keskmine vaid 4:10 ja 4:18, sest mõõdetud distantsid vastavalt 2.63km ja 2.55km.

Google Fiti 13Oct ja ...
... 04 Oct mõõdetud andmed samal rajal
Neid kilomeetri aegu ei saa päriselt uskuda, GPS mõõtmistäpsus pole just perfektne. Samal distantsil septembris üle-eelmist rekordit 11:19 joostes andis Google mulle kilomeetri ajaks 4:25. Kümne päeva eest tuli kilomeetri aeg 4:00 mille suure rõõmuga välja hõiskasin. Pärast märkasin, et aeg 7 sekundit pikem 11:26 ja distantsi pikkuseks mõõdetud 2.82km, mis ilmselgelt tõele ei vastanud. Eelmise tippaja 11:10 samal distantsil jooksin neljapäeval, jällegi kilomeetri aeg 4:00 aga distants 2.79km. Kaardil mõõdetu, mida usaldan on 2.6 km. Paarikümne meetrine erinevus arusaadav ja seletatav siin seal kergete raja korrektuuridega, paarisaja meetrine vahe 2.6km peal kindlasti seadme viga. Seega peaks tegelik kilomeetri keskmine olema 4:14m/km. Nelja minutise kilomeetri keskmise saavutamiseks oleks vaja 2.6 km joosta 10:24'ga, mida ei usu praegu suutvat. Ongi tore mingi väljakutse kevadeks jätta.

10K kilomeetri ajad Huawei järgi
Seoses eilse kokku pea 10 kildi jooksu ja teist samapika matkaga olid kepsud hommikul natuke kanged. Kaalusin veidi kas üldse jooksma minna, aga ilm nii ilus, et ei raatsinud toas kükitada. Tütar ei viitsinud seekord, teen siis rahuliku viiekildise. Alguse võtsin väga lebolt, teeotsal kus oleks pidanud kodupoole tagasi keerama otsustasin edasi uhada. Kes teab palju selliseid ilusaid ilmu jagub, et kümmet kilti see aasta "ametlikult" alla 50 minuti joosta. Olin küll esimese kahe kildiga kõvasti aega kaotanud aga loodetavasti teen selle tasapisi tagasi. Kolmas kilt läks pealegi kergelt allamäge. Google Fit informeeris mind halastamatult kilomeetri aegadest ja ehkki vahepeal võtsin kenasti defitsiiti tagasi siis neljanda, kuuenda ja kaheksanda kilomeetri tõusudel andsin sekundeid tagasi. Üheksanda kilomeetri vaheaeg andis mõista, et vajutades on lootust vähemalt Google Fiti järgi eesmärk saavutada, Huawei põhine ilmselt püüdmatu. Viimasel kildil olid jalad päris rasked, pressisin sügavat hingamist. Fiti 10km tiksus kinni 49:35 peal (4:58m/km) - jess, üks eesmärk saavutatud. Huawei mõõtmise järgi sain veidi hiljem 10 km ajaks 50:18, kuna viimase jupi sprintisin tuli kella ametlik keskmine 5:01m/km.

Huawei 10K jooksu statistika
Google Fit 10K jooksu statistika
Mis seal salata, et sutsu pettunud kuna tühised 18 sekundit jäi puudu. Kainelt mõeldes ei võistle ma ju kellegi muu kui ajaga teadmata sealjuures kui täpselt kumbki GPS mõõdab. Samas on tekkinud põnevusmoment kella vastu võisteldes. Vahepeal tundub et jooksustatistika arengut isegi ägedam vaadata kui arvutimängu KD suhet kus teismelised põhivastasteks😁 Huawei äpp ähvardas, et enne järgmist jooksu pean 72 tundi, ehk siis kolm ööpäeva taastuma. Arvatavasti oleks täna alla 50 mindi jooksnud kui jalgades polnuks eilse päeva kilomeetrite väsimust. Nii 2.5 kildi jooksu rekord kui eriti matka raske kõrgustevahega rada olid lihastes selgelt tunda. Kui see aasta 10 km ka Huaweiga alla 50 mindi teen olen rahul.

Hiljutise 5K - 23:11 jooksu statistika
Tavapäevadel jooksen 5 kilti kas siis terve distantsi ise 5m/km tempos või 2.5km tütrega rahulikult ja 2.6km kiirelt otsa. Üks päev jääb tavaliselt erinevatel põhjustel vahele ja ühe päeva üritan pikema distantsi joosta. Nädalas seega kogun 120-150 km. Sammutihedus paistab mul olevat 168-170 minutis, surudes paar numbrit kõrgem. Tipptegijatel olevat see näitaja 180+, olgem ausad, sinna kategooriasse pole mul asja ega ka isu. Sammu pikkus 120-130cm kusjuures 10 kildi peal 118-119, viiel kildil 125 ringis ja kahepoole kildi kiirel jooksul 130+.

Pulsisagedusega on tekkinud kummaline olukord, tütrega rahulikult joostes on pulss sama mis hiljem kiirelt uhades, vahel isegi kiirem. Tütrega rahulikul 7.2km jooksul 163, lebolt 2.5km peal 155 ja täna 164, täiega 2.6km uhades 160, 10km surudes 162, 5km rekordit joostes 161. Sealjuures enesetunde (ja aegade) järgi esimese kahe juures pingutuse mõttes tegu pigem soendusega, viimase kolme juures üle 90%'se pingutusega. Seega Huawei äpi pulsisagedusel põhinev "pingutuse" mõõtmine on tegelikkusest kaugel. Inseneriloogikat kasutades jääb ainsaks seletuseks hingamise muutus, sest suurema pingutusega (kiiremini joostes) vajab organism rohkem hapnikku. Kui pulss sama siis on ainsaks võimaluseks vere hapnikuga varustatuse oluline tõus, mida jõulisema, sügavama ja veidi tihedama hingamisega ka täheldan. Huvitav mida mu teooriast asjatundjad arvaks.

10K pulsisagedus, Max=184 Keskm=162 
2.5K pulsisagedus, Max=190 Keskm=164
Ülalolevad pulsi diagrammid peaks minu arust panema iga kardioloogi kukalt kratsima. Vasakpoolsel eilse 10 kildi graafik, mille puhul ikka pingutasin (5:01m/km). Parempoolsel tänahommikune tütrega koos kulgemine 2.5km distantsil (6:45m/km). Numbrid 184 ja 190 graafikutel näitavad maksimumpulssi, keskmine oli 10K puhul 161 ja 2.5K puhul 164 - ??? Lisamärkusena, et 190 peaks olema 30 aastase absoluutne maksimum😵 2.5K peal hüppas sagedus korraks kõrgele kuna jooksin kiirelt paarkümmend meetrit tagasi, et maas nähtud välgumihklit üles korjata, hea matkale kaasa võtta - muidugi osutus mittetöötavaks😝

Kokkuvõttes on põhiliseks näitajaks siiski enesetunne. Esiteks ei saa mainimata jätta, et kevadest alates kui hakkasin jooksmisega tegelema pole kordagi haige olnud. Vahepeal paar korda pisikud käisid maad uurimas ja üritasid kurku karedaks või nina märjaks teha aga põgenesid kiiruga. Külmetamist kui sellist ei tunnista, jooksmas käin iga ilmaga ja iga temperatuuriga, joostes ei hakka jahe ka märjana vihma käes. Talveperioodil ehk tuleb veidi modifikatsioone ette võtta, eks näe. Lisaks muidugi kogu päevaks tagatud ergas olemine. Kaalu koha pealt olen saavutanud suht stabiilse 77-78kg. Täna hommikul peale 10km jooksu lausa 75.2 seoses vedeliku kaotusega. Õhtul peale tänupüha prae, paari õlle ja klaasikese veini manustamist kenasti tagasi normis - 77.6kg. Polster kõhul õhemaks kulunud. Lihased ja liigesed normis, täna õhtul küll veidi kanged, homme piirdun ehk tütre 2.5 kildiga.

No comments:

Post a Comment