Tuesday, October 22, 2019

Tehtud: 10K alla 50 minuti. No ja valimised ka meil ;)

Valimised Canada moodi
Polegi vaja alguses hoiatada, sest vaevalt need lugejad postitust lahti klikivad, kes minu jooksmise vastu huvi ei tunne. Ausalt öeldes, ega ennastki teiste mingid suvalisel tasemel sportlikud saavutused põnevusest hüppama ei pane. Iseasi kui tegelen sama alaga. Näiteks karate võistlusi või mäesuusatamist ikka vaatan juutuubist. Paraku on jooksmine vaatemänguliselt nii igav, et seda küll ei vaata. Paari enam-vähem samal tasemel tavakodaniku jooksu või muud spordiblogi jälgin, eriti kui need hästi kirjutatud, mitte lihtsalt kuivalt numbreid ette lugevad. Sai siin äsja blogistatud, et see aasta tahaks 10K alla 50 mintsi joosta, temperatuurilt mõnusa hooaja lõppemise tõttu muid eesmärke ei seadnud.

Laupäeval jooksin ladna 5km, eile tegin kaasaga seitse kilti kepikõndi selle sõna otseses mõttes, isegi kepid olid kaasas😊 Seega peaks organism olema välja puhanud. Hommikul tütrel kurk sutsu valus, ei tulnud jooksma. Soojenduseks jalutasin koeri ja käisin valimas, häbenemata hääletasin liberaalide poolt, sest paremaid momendil pole. See seltskond on küll ülevoolavalt pehmode partei aga mida sa hädaga ära teed. Oleks võinud ju valimata jätta nagu seni kõik korrad siinmaal, tahtsin siiski näha kuidas arengumaades valimisprotsess toimib. Naera herneks, aga ongi paberilipakaga, millele parteide kandidaatide nimed peale trükitud. Ühe taha teed risti, voldid paberi kokku ja viskad kasti. Ei saanud torkamata jätta, et arenenud riikides käib valimine üle interneti😏 Seepeale kostis kasti juures vahti pidav tüüp mornilt: kahjuks on Canada tehnoloogiavallas suht mahajäänud😕

Soe sees viskasin õhukese jope tuppa, panin kella ja mobla käima ning lippama. Ilm igati hea: 11 soojakraadi ja vahelduv pilvitus, tuult polnud. Otsustasin sõltuvalt enesetundest hakata suruma või mitte. Seni on alati esimesed kaks kilti soojenduse nahka läinud, jooksin neid liiga aeglaselt, nüüd üritasin natu kiiremini alustada. Google andis aegu iga poole kildi tagant, mis näitasid et tempo päris hea ehkki esimesel kildil kaotasin 10 sekundit ja teisel veel kaks. Kolmas läks allamäge, keerasin kiirust juurde, võtsin kõik ilusti tagasi ja läksin 8 sekundiga plussi (või miinusesse, kuidas võtta). Tempot oli raskem hoida kui aeglasemalt alustades, kuid edaspidi iga kildi aeg alla 5 minuti. Napilt isegi seitsmes, mis oma tõusudega kõige raskem. Samas teadsin, et pulsikell mõõdab distantsi lühemana, kellanäidu saamiseks alla 50 minuti pean google mapiga võrreldes vähemalt minutise varu saavutama.

10K kilomeetrite vaheajad
10K statistika
Viimased kolm kilti vajutasin silm punnis peas, Google järgi sai kümme kilti täis 46:54, järelikult olen ilusti graafikus. Kell vibreeris umbes kaks minti hiljem andmaks märku 10 kildi täitumisest Huawei GPS mõõtmise järgi. Aeglustasin, jäin seisma, pusisin paar sekundit kella kinnivajutamisel - lõpptulemusena läbisin 10K pulsikella järgi 48:10. Päris kutuks võttis, varu suurt ei jäänud, tempo hinnanguliselt 95-98% minu praegusest jaksust. Kilomeetriaegasid vaadates oli hea jooks - suht ühtlane kiirus, eriti kui tõususid arvesse võtta. Algus sutsu aeglasem, ega sealtki suurt miskit lisada pole kui pulsisagedust vaadata. Kohe esimese kildi lõpuks lõi sageduse üles, peale teist kilti hakkas tasapisi langema - keskmine kujunes 166, mis täitsa normaalne selle pingutuse kohta.

16Oct 5K pulsisagedus endise
MaxPulss=177'ga
Tänane 10K pulsisagedus
korrigeeritud MaxPulss=190'ga
 
Pulsisageduse numbreid olen pidanud veelkord korrigeerima ülespoole. Sai lugeda hulka artikleid sel teemal, kokkuvõttes vihjasid mitu erinevat näitajat, et minu maksimaalne on 190 ringis. Rusikareegli 220-vanus järgi vastab 190 kolmekümne aastase mehe südamele - igati äge ju. Lõpliku kinnituse sain kui ühe 5 kildi jooksu
Sinine joon GPS märgitud ja "õgvendatud"
Roheline vasakpoolne tegelik jooksurada
puhul ka kell selle numbri ära mõõtis. Teine oluline number "anaerobic treshold" on tase millel inimene võimeline suure pingutusega tempot hoidma - enamasti 85 - 90% vahel maksimaalsest. Mõõdetakse pooletunnise täistempos jooksuga võttes viimase 20 minuti pulsi keskmise. Mitu 5 kildi jooksu ja praegune 10K andsid keskmiseks 166, mis on 87.5% 190'st, 16 oktoobri viie kildi jooksu keskmine lausa 172 ehk 90% 190'st. Seega pigem on maksimaalne mõni number kõrgemgi kuna tegu kogu distantsi keskmiste, mitte viimase 20 minutiga ja madalam algus tõmbab keskmise numbrit sutsu alla.

See ei tähenda, et jooksupapud varna riputaks, ehkki äpp käskis 72 tundi puhkust võtta. Pigem pean uusi jooksujalatseid vaatama hakkama. Praegused hullult mugavad ja jala järgi sisse joostud aga kipuvad iga päevaga üha rohkem ventilatsiooni pakkuma ehk siis lagunema.

9 comments:

  1. Tead, jälle mitte teemasse, aga kunagi oli teema nende eriti heade kollaste kartulite osas, mis nende nimi oli veel , Golden midagi.. või mitte?
    Tahan nüüd tellida...ei julge su abikaasalt küsida, kommentaarid pidid mõnikord häirivad olevat. Tänan ette jUba.

    ReplyDelete
  2. Tuli meelde, golden yuokon oli see sort?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yukon on Jõgeva kanada indiaanlaste dialektis.
      Yukon Gold - Jõgeva kollane.

      Delete
  3. No näed siis, kaasa vastab enne kui ise jaole saan :D

    ReplyDelete
  4. Need pulsid. Ma kunagi süvenesin sinna. 220-vanus on arstide soovitus, üle mille minna ei tohiks. Konservatiivsemad kardioloogid ütlevad ka 200-vanus.

    Päris pulsiga ei ole sel valemil minu teada mingit seost.
    See on lihtsalt kiirusepiirang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Netis võib leida päris laia valiku erinevaid definitsioone ja meetodeid kuidas max pulssi kindlaks määrata. Enamus siiski defineerib kui maksimaalset mida su süda maksimaalse pingutuse juures saavutab mitte maksimaalset soovitatavat, ehk kiiruse piirangut.

      Kui jätta välja kõige täpsem versioon ehk siis laboris mõõtmine soovitatakse mitmeid "koormusteste" mis peaks füüsilise pingutuse läbi südame löögisageduse maksimaalse lähedale viima. Järgnevas lingis näiteks on ka "field test" kirjeldatud. https://www.polar.com/blog/calculate-maximum-heart-rate-running/

      Üldiselt rõhutatakse, et tegu numbriga, mis suht individuaalne ja seetõttu vanuse arvutusmeetod vaid umkaudne hinnang tegelikule. Oluline kuidas ise end tunned. Mina alla 160'se pulsiga eriti ei tunne, et pingutaks, alles kolmandal kildil lähen higiseks. Samas 165 on juba kõva andmine.

      Pean ikka tuttava kardioloogi käest uurima, mida need numbrid tähendavad ja kui tõsiselt tasub üldse võtta. Niikuinii jooksen tunde järgi, jooksu ajal ei viitsi pulsi numbrit vaadata, alles takkajärgi.

      Delete
  5. Mis sundis oma häält selliste poolt andma, kes uhkusega sirpi ja vasarat kannavad?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleks ma tahtnud sirbi-vasara rahva poolt hääletada oleksin märkinud Kommunistlik Marxistliku partei kandidaadi taha risti :P Nimelt on ka sihuke partei valimisnimekirjas :D

      Delete