Friday, March 13, 2020

Personaalsed katkukogemused

Personaalselt on praegune viiruse pandeemia mind seni siiski suht vähe puudutanud. Paraku ei saa kirjutamata jätta drastilistematest lollustest, millega kokku puutunud just Canada poolel.

Algus oli üsna tavaline, Eestisse saabudes ilmus mu mobla ekraanile Terviseameti teadaanne. Iseenesest igati tervitatav: lühike ja asjalik. Eestis polnud miskit tavapärasest erinevat märgata, ei mingit paanikat ega poodides ostlemist. Igaks juhuks ostsin vanematele paarinädalase kuivainete varu. Nemad oma pealt 80 aastase vanuse juures põhiline riskigrupp, hea kui ei pea nakkusohtlikul ajal poes käima. Lapsepõlvesõber, kellega saunas käisime, köhis minu hinnangul "märga" mitte kuiva köha, mis pidada ohumärgiks olema. Tagasilennates üritasin Tallinna lennujaamas teiega jagamiseks näha ja pildistada äsja paigaldatud termokaameraid. Ei õnnestunud, sest ametnik kelle käest uurisin, kus need olla võiks, andis äärmiselt loogilise vastuse: Kaamera on ainult saabujate koridoris, lahkujaid me ei kontrolli, kui kellelgi ongi tõbi kallal, las lendab rahus minema😁 Varssavis sain poolakeelse kohaliku terviseameti infi, mida muidugi lugeda ei mõistnud. Toronto lennujaam üllatavalt tühi, passikontrollist ja tollist sai kiirelt ilma igasuguse sabata läbi.

Nalja hakkas saama järgmisel päeval töö juures. Paar kolleegi teadsid, et olen reisimas käinud aga mitmed polnud märganudki mu eemalolekut. Ilmne tõestus, et palka makstakse meile mittemidagi tegemise eest. Igatahes üks tüüp tuli mult tööriista laenama. Ütlesin, et võtku, aga ainult ärgu tulgu liiga ligi, ma just eile saabusin Itaaliast suusatamast. Mees põrkus tagasi ja oleks põgenema asudes peaaegu kukkunud tööriista kasti otsa.
Mina: Hei, ära pabista, ma tegin nalja.
Tüüp oli jube tõsine: "Hi man, don't joke with things like that, people are dying in Italy".
Mina: "I know, I know, but do you want to live forever, everybody dies one day".
Vend jalutas pead raputades minema, isegi multimeetri unustas kaasa võtta😀

Enamusel ülejäänud töökaaslastel on vähe tervem huumorimeel, nendega sai rahulikult lollitada. Tööpäeva jooksul sain üllatavalt palju spami kõnesid, tavaline 1-2 kõne nädalanorm pärastlõunaga mitmekordselt ületatud. Tundmatutele numbritele ma ei vasta, kustutan need kohe ära. Samas üks jäi silma. Harilikult uuesti ei helistata. Ottawa suunakoodi pealt aga tuli lausa kolm korda samalt numbrilt jättes isegi postkasti teate. Kummaline, äkki kerkis kahtlus: järsku teade mulle, et olin lennukis koos koroonatõbisega ja otsivad mind taga. Alles kodus kuulasin teadet, vaikus postkastis, ikkagi siis späm.

Kolmapäeval korraldati tööl kohe koosolek: kogunesime tavapäraselt lobisedes tihedasse punti bossi kontori ukse ette. Mees astus välja ja andis teada, et eelmisel reedel oli üks töötaja haigestunud ning meditsiinilisse kontrolli viidud, kahtlustatakse koroonat. Tahtis teada, kes meie hulgast tolle sorteerimismasina juures töötas ja kes kus kohvikus istus või ülemises vetsus käis. Muidugi tekkis märgatav elevus kõik kisasid läbisegi nii et tatti pritsis. Tuttav poolakas taganes eemale ja hüüdis sealt: kes nii idiootliku ideega välja tuli, et selle teema arutamiseks meid kõiki kokku koosolekule kamandada. Ottawa käsk oli ülemuse vastuseks. Kas Ottawa lollakad selle peale ei tulnud, et kõige efektiivsemaks viiruse levitamise meetodiks ongi just sellised kõnekoosolekud, kus kõik üksteise võidu kambas vaidlevad ja sõna võtavad. Kui nüüd keegi nakkuse üles korjas siis on suure tõenäosusega just praegu seda teistelegi jaganud. Ülemus langes näost ära: "Aga mis ma teha saan, Ottawast anti käsk koosolekut teha". OMG Inimlik lollus on piiritu.

Täna neljapäeval oli seoses uute uudistega tavakohasest rohkem elevust. Paar tüüpi asusid mulle ja teisele äsja välismaal käinud kolleegile ligi ning soovitasid meil karantiini minna. Mul pole miskit selle vastu, aga kuna teie mulle palka ei maksa, las ma uurin ülemustelt järgi, äkki saangi makstult kaks nädalat kodus istuda. Fakt, et ma potensiaalselt juba kaks päeva viirust olin levitanud ei paistnud kellelegi pähe tulevat. Ülemus ei osanud midagi kosta kui tema käest uurisin, milline on firma poliitika äsja välismaal käinu koha pealt. Lubas Ottawasse helistada ja teada anda mis juhised anti. Tunni pärast kutsutigi mind välja. Vastus oli pealinnalikult totakas: karantiini pean minema 14 päevaks koos töötasu maksmisega sellest momendist kui testi vastus on positiivne. Test tellitakse aga vaid juhul kui peaksin end halvasti tundma. Teatavasti on koroona peiteaeg 2-14 päeva mille jooksul olen kaaskodanikele nakkusohtlik sõltumata sümptomite avaldumisest. 

Kui ka mujal sarnaselt käitutakse on selge, miks viirus nii edukalt levib: ta kasutab ära inimlikust bürokraatiast tingitud totruse. Ma muidugi ei usu, et oleksin viirusekandja, vaevalt jaksaks ma tõbisena 5K 24 minutiga joosta. VO2Max=45 näitab, et ka kopsudega on kõik tipp-topp. Samas kurat ainult teab kas lennukis mu läheduses mõni nakatunu istus. Mõni ime siis, et Briti meedikute väitel vihjab haiguse leviku numbrite analüüs asjaolule, et viiruse kandjaid on umbes 20 korda rohkem kui positiivse testi kaudu tuvastatuid. See fakt põhjuseks, miks inglismaa ja mitmed teised riigid on liikunud viiruse leviku tõkestamise faasist viiruse leviku pidurdamise faasi.

USA presidendi otsus Euroopa Liidu kodanikele piirid sulgeda on tüüpiline näide poliitiku tegutsemisest, keda ei huvita mitte faktid vaid populaarsus valijaskonna hulgas. USA oma kohalike nakkuskolletega on juba praegu rohkem nakkuse allikas kui väljaspoolt tuleva nakkuse vastuvõtja. Ontario 17 uuest nakatumisest 7 on USA'st sisse toodud. Nii irooniline kui see ka pole siis piiride sulgemine kaitseb pigem teisi riike USA päritolu nakkuse eest. On alust arvata, et seoses oma tervishoiu süsteemi eripäradega muutub USA lähema nädala paari jooksul põhiliseks globaalseks nakkusallikaks koos kõigi sellest tulenevate probleemidega. Börs on seda vist juba mõistnud kukkudes täna veel 10%. Vähem kui kuu ajaga 28%'ne langus!!! Kui enne plaanisin 22000 juures ostma hakata siis viimaste uudiste valguses lõin põnnama ja ootan veel.


Muud uudised ja mõtted:
Eriolukord Eestis. Mulle tundub, et mõistlik otsus võimaldamaks efektiivsemat ressursside kasutamist kriisiolukorras.
Kanada peaminister karantiinis 14 päevaks, tolle naine andis positiivse testi.
"Esimese laine" kestus vähemalt 4 kuud, ehkki pole selge kust täpselt lugema hakati.
Peiteaeg 5-14 päeva, harva kuni 24 päeva.
Läbipõdemine ei pruugi tagada immuunsust.
Viiruse kohta olemasolev info ebapiisav usaldusväärseteks hinnanguteks.
Reisihoiatused Kanadalastele paljude riikide suhtes, isegi USA ebasoovitavate nimekirjas.
Majanduslikke mõjusid alles hakatakse mõistma, praeguse infi alusel olen üsna kindel, et terve maailmamajandus langeb kriisi, aasta jooksul ilmselt GDP kahanemine.
Riikidel ja nende keskpankadel pole vahendeid, et kõiki korraga aidata!
Toidu ja tarbekaupade puudust arenenud riikides suurt ei pelga.
Bensu hind pidi kohe kukkuma alla 80 CAD sendi (56 euro senti) liitri kohta.
Vaatame mis homme toob.

2 comments:

  1. hea postitus , sain naerda ka aitäh

    ReplyDelete
  2. Äitähh lugemast, selle pärast ei maksa muretseda, et meil tööl naljategemine otsa saaks :D

    ReplyDelete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!