Saturday, March 11, 2023

Esimesed apsud

Nojah, ei saanud kaua valimistulemuste eufoorias supelda, enne kui esimesed möödalaskmised silma hakkasid. Ma siin muidugi avaldan personaalset arvamust, täiesti võimalik, et asjaosalised sinisilmselt veendunud, et täiesti õigesti käituvad.

Esiteks muidugi oleks mulle meeldinud Ref-E200-Isamaa, seda eelkõige poliitilise tasakaalu mõttes. Praeguses olukorras, kus koalitsioon kõnelustes Ref-E200-Sotsid kisub natuke liiga vasakule. Turri ajas põhjus, miks Reform valis Sotsid Isamaa asemel. E200 ja Sotsid nõuavad täisvõrdõiguslikku abieluseadust, millele Isamaa vastu. Reformil ilmselt sisuliselt savi, kuid kuna soovitakse E200 kaasata, otsustati järgi anda. Minu arust tegu mingi viiendajärgulise küsimusega, nagu Taagepera ütles: "Mina olen vana aja inimene ja mul on harjumuslikult väga imelik geiabielusid vaadata". Taageperaga oli üldse väga hea intervjuu Delfis, ta hoiatas ka ühiskonna lõhenemise eest kui abieluseadus jõuga kurgust alla surutakse. Praegusel momendil absoluutselt kõige tähtsamad julgeolek ja majandus, mille puhul Isamaa oluliselt tugevam partner.

Väidetavalt tegu kõige liberaalsema koalitsiooniga. Samas ei saa ma absoluutselt aru kuidas sobib sõnavabaduse piiramine "vihakõne seaduse" näol kokku liberaalsete väärtustega. Põhiseaduses on kirjas sõnavabadus paragrahv 45 koos vajalike piiretega. Ma kardan, et "vihakõne seadusega" üritatakse Eestis sisse viia selliseid totraid muudatusi, et avalikult ei tohi enam kasutada teatavaid sõnu, mis võiks kedagi solvata (paks, pede, kiilakas, pilu, rätipea, ... jne ...). Tsensuur, ehkki konstitutsiooniga otseses vastuolus, piilub juba ukse vahelt. Tekib hirm, et tahetakse ka Eestisse tuua raamatute redigeerimist, mille markantsemaid näiteid Lindgreni lasteraamatud ja Roald Dahli äsjane lugu. Pole vaja palju fantaasiat kujutamaks ette kuidas peagi aktivistid kutsuvad üles järgmise sammuna eelnimetatud trükiseid põletama.

Loodetavasti vähemalt hoiab Reform eelarvepoliitikas kindlat joont ja ei lähe E200 ega eelkõige sotside lubadustega kaasa. Egas ilmaasjata otsustanud esimese käiguna Reform partneritele tutvustada riigi rahanduslikku olukorda - 750 miljonilisele augule vaja leida kate. Reform loodab seda katta majanduse ergutamisega, sotsid maamaksu tõstmise, kodualuse maa maksustamise ja automaksuga. Maksupoliitikas loodan Reformi "punase" joone peale, paraku maksaks niinimetatud "küüru" kaotamine praeguse plaani korral riigile veel paarsada miljonit. Kui Reform oma põhimõtteid järgib, ei jää sotsidele suurt miskit järgi. Eesti 200 on paraku nii kirju seltskond, et neil endilgi mitmed seisukohad seinast seina. Saame näha hulka üllatusi nii läbirääkimiste käigus kui hiljem parlamendis hääletamistel.

Tõele au andes tundub paljuräägitud eelarve tasakaal nelja aastaga suht utoopiline ja ilma Sotside kärbete või Reformi maksutõusu vältimiseta absoluutselt võimatu. Lisa veel juurde kaitseelarve suurendamine 3%'ni mitte kõige positiivsema maailmamajanduse seisu juures. Üks veidi telgitaguseid teadev tüüp pakkus, et koalitsiooniläbirääkimiste näol tegu tegu puht taktikalise mänguga. Sotsid võeti esialgsesse koalitsiooni näitlikustamaks rahvale nende finantspoliitika võimatust. Nad seatakse dilemma ette: abieluseadus vs maksutõusud. Kui täiega alla annavad ja ikkagi valitsusse tulevad tehakse abieluseadus ära ning siis vahetatakse Isamaa vastu välja, kelle põhiline vastuargument kadunud. Tundub kole küüniline aga poliitika ongi selline, või mis teie arvate.

4 comments:

  1. Täna on vist natuke vara järeldusi teha. Ma ise naiivselt loodan, et puuduolev raha ei tule " orkestrite kärpimisest" vaid kasutatakse ära võimaluste aken ja leitakse kokkuhoiukohad e-riigist.St vajadusepõhised toetused, e- kool, e-perearstid jne.Samuti pole meil praktiliselt varamakse, kuuldavasti jäi eelmisel aastal kasutamata 500 mln EL raha jne.
    Ma olen nõus, et Isamaa oleks andnud tasakaalu ja opositsioonis 3 konservatiivset parteid ei ole hea mõte.Aga Isamaa vajas nn time outi.Väljapressimine, et ellu viia mikroskoopilised valijaskonna huvid, vabadussammas, pensionisamba lammutamine, "tasuta" kõrgharidus, EKRE aktsepteerimine, masendav peretoetuste süsteem ja viimased väljaütlemised nt pr.Danilson-Järgi poolt ei meeldinud valijatele. Mulle ka mitte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vat nende varamaksude koha pealt ei meeldi mulle fakt, et kõigepealt maksan tulumaksu, et vara soetada ja siis hakkan igaaastaselt selle eest maksma, et tänu enda tööle, vaevale ja kokkuhoidlikkusele suutsin vara soetada. Sama kodualuse maamaksuga.

      Ainus maks mille tõstmisega nõus olen - tarbimismaks. See on paljudes riikides oluliselt kõrgem kui Eestis. Tarbimismaksu miinuseks muidugi asjaolu, et piirab tarbimist ehk siis vähendab nõudlust, mis jahutab majandust. Samas mõjub pigem impordile, sest enamus ostetavast kaubast pole niikuinii Eestis toodetud. Tarbimismaksust muidugi saab teatud kategooriad vabastada nagu toiduained ja esmatarbekaubad.

      Delete
  2. Mina just tunnen, et hea, et sotsid valitsuses on, sest "lihtsa inimese peale ei mõtle keegi!" Ehk on asi muidugi selles, et tunnen, et olen iga päevaga lihtsale inimesele lähemal, sest EURIBORiga tõuseb ka minu kodulaenumakse jne, aga meil on konkreetselt Euroopa Liidu kõrgeim inflatsioon ja Kaja Kallas lihtsalt pööritab silmi, kui midagigi tavainimeste majanduslikust olukorrast räägitakse. Ja praegu said nad suuresti võimule protestihäältega, minagi hääletasin nende poolt eelkõige selle pärast, et olen EKRE vastu, nende majanduspoliitikat ma väga ei poolda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seda usun mina ka, et EKRE oli Reformi kõige edukam promoja. Majanduspoliitikaga on normaalses vabaturu riigis nii, et kui ettevõtjatel läheb hästi siis hakkab mõne aja pärast ka tavainimestel hästi minema. Reform on klassikaline ettevõtluse ja liberaal-parempoolse majanduspoliitika toetaja. Sotside poliitika negatiivseid tagajärgi olen näinud nii Rootsis kui Kanadas, samas muidugi pole Eesti sotsid võrreldavad oma vaadetelt, pealegi vaid pisipartneriks koalitsioonis.

      Paraku ei saa üle ega ümber faktist, et momendil on pikalt kõige tähtsam sõja võitmine, sest sellest sõltub liberaalse (vaba) maailma tulevik. Õnneks on Eestis selle koha pealt ainult vasakpartei venemeelne ja ekre nürimeelselt populistlik.

      Delete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!