Sunday, March 17, 2013

Altkäemaksust, Juhilubadest ja Kultuuriruumist

Mäletan veel ülikooliajast küsimust, et kui kommunismi ajal kaob raha kas kaovad ka maksud. Vastuseks muidugi, et alles jääb vaid kaks: kättemaks ja altkäemaks :)  Siinkohal tahaks juttu teha viimasest, sest nii palju kui mina aru saan on see sünonüümiks sõnale korruptsioon. Viimane omakorda otseselt seotud rahva kultuuritraditsioonide ja riigi majandusliku edukusega.

Vaadates Transparency International korruptsiooni indeksi geograafilist kaarti hakkab silma huvitav nüanss. Heledamad kollakad toonid, mis kajastavad madalamat korruptsiooni on kontsentreerunud Lääne ja eriti Põhja Euroopa riikide või nende kunagiste kolooniate (USA, Canada, Austraalia, ... ) juurde. Ma tahaks rõhutada siinkohal, et minu arust on tegu mitte rassilise eripära kuivõrd rahvusliku kultuuritraditsiooniga. On ju piisavalt ülikorrupteerunud "valgete" riike nagu Ukraina ja Venemaa, samas näiteks Jaapan suht korruptsioonivaba.

Minu arvamust rahvusliku kultuuritraditsiooni ja korruptsiooni vahel kinnitavad mitmed isiklikud kogemused. Esimest korda jäi silma Rootsis, kus kohalik elanikkond on haruldaselt seadusekuulelik, tavalisel rootslasel näiteks ei tuleks pähegi altkäemaksu pakkumist. Samas sisserännanud "invandrare" ei suutnud mõista, miks pole võimalik teenusi ja hüvesid riigiametnikelt "osta". Nagu olen kuulnud on nüüdseks immigrantide osakaal seal piisavalt suureks kasvanud (osa neist saanud tööle ametitesse, kus saab jagada teenuseid ja hüvesid), et tutvuste korral on juba võimalik nii mõndagi osta.

Olin alati arvamusel, et Kanada on äärmiselt aus riik. Muidugi tuleb aeg-ajalt välja mõne poliitiku või äritegelase korruptsioonilugu, aga millegi pärast tundus, et tavakodanikku see ei puuduta. Viimasel ajal on aga tulnud avalikuks, et korruptsioon imbub vähehaaval ka riigiametisse ja avalikku sektorisse. Huvitavaks teeb selle asjaolu, et ehkki asjaosaliste puhul ei avalikustata nende rassilist kuuluvust, võib nimedest nii mõndagi välja lugeda. Näiteks ehitusega seotud skandaalides figureerib hämmastavalt tihti Itaalia nimesid.

Tean, et üks mu tuttav aastaid tagasi "ostis" kohaliku juhiloa $100 eest, mis tundus mulle jube odav. Ja nüüd saabus kätte moment, kus mina puutusin esimest korda taolise asjaga kokku. Laps nimelt tahtis juhilubasid saada. Et kindlustust oluliselt odavamaks kaubelda on vajalik "ametlikud" autojuhikursused läbida. OK, $300 pole palju kui selle juba aastaga kindlustuse arvelt tagasi saad. Eelviimasel päeval tuli laps sihukese jutuga, et on vaja veel $125 autokoolile eksami eest sulas maksta. Mis mõttes ei saanud ma aru, eksami eest on meil ju riigilõiv juba makstud, pabergi olemas.

Ütlesin, et räägin ise sõiduõpetajaga, telefoni kaudu jäi aga asi segaseks. Järgmine päev saime kokku ja mis selgus. Mees ütles mulle otse, et saab laupäeval, ehk järgmisel päeval korraldada sõidueksami. Tundus õige kummaline, sest tavaliselt on järjekorrad rohkem kui kuu aega. Kui ma mainisin, et see on tõepoolest tore aga mul on eksamiraha juba makstud sain vastuseks: See on tasu minu teenuse eest, ma garanteerin, et ta saab eksamil läbi. Siis sain aru, et tegu oli tasuga eksami "edukalt" sooritamise eest. Et mul ei jääks mingit kahtlust lisas ta, mu sõber eksamineerib minu autoga. Eeeee ... las ma mõtlen selle peale vastasin ja võtsin ta numbri.

Pean tunnistama, et põhimõtteliselt mulle küll ei meeldi korruptsioon, aga kui selle läbi on võimalik suht odavalt mingit teenust saada, mis muidu bürokraatia tõttu metsikult aega võib võtta, hakkab ratsionaalsus pead tõstma. Seekord oli tegu minu arust lausa eluohtliku juhtumiga. Kui sulle antakse suht tühise raha eest juhiluba ilma et oskaksid sõita siis seatakse ohtu teised liiklejad. Mõtlesin momendi ja leidsin lahenduse otsustades mängida inimlikule ahnusele:)

Kutsusin lapse enda juurde ja andsin talle $125 öeldes, et see on sinu otsustada, kas tahad raha eksamineerijale maksta ja kindlasti läbi saada või teed ametlikult eksami ja jätad raha endale. Plikal ei võtnud sekunditki otsustamine aega:) Helistas transpordiametisse ja pani eksamiaja kinni. Esimene vaba aeg oli tõepoolest alles 6 nädalat hiljem. Eile käis eksamil ja sai ludinal läbi vaatamata sellele, et ei maksnud "eduka" soorituse eest.

P.S. Tegu oli indialasega, ja kui töö juures rääkisin oma loo, siis mu indialasest töökaaslane oli imestanud. Kas juhilubasid saab ka ilma altkäemaksuta. Tegin omaette pisikese uuringu küsides ka mitmete teiste käest, kuidas nad load said. Selgus, et kui kohalikud enamasti tegid eksamid ausalt siis enamus hilisimmigrantidest tasus "eduka" soorituse eest. Juhilubade äri olevatki siin Indialaste pärusmaa nagu ehitused Itaallaste käes, lannujaama teenindusäri Sikhide päralt, jne ...

Kardetavasti ei võta kaua aega kuni tänu altkäemaksu soosiva kultuuritaustaga immigrantidele ka Kanada värv korruptsioonikaardil hakkab punetama - GLOBALISEERUMINE, mis muud.

1 comment:

  1. Selle peale veel minu töökaaslase jutt, kes kukutati läbi, sest kvoot nõudis 30% läbikukkumist! Ta eksamineerija muudkui lobises ja ei lasknud midagi teha. Neiu oli siis ise aina küsinud, kas ei peaks ühte või teist asja näitama. Eks siis lasti midagi teha, aga lõpuks sai ikka negatiivse vastuse koos ülestunnistusega, miks! Ja kuhu sa vaidlema lähed. Tunnistajaid ei ole ju! Nii et selle peale ei oskagi seisukohta võtta, kas see äraostmine nii halb ongi, kui sulle mingite tobedate ettekirjutuste järgi asi nihu keeratakse ;)

    ReplyDelete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!