Saturday, March 16, 2019

Esimesed kogemused FIT'iga

Täna hommikul 11 minutiga
sain 23 "südamepunkti"😵
Kohe hoiatan ette, et järgnev tekst on igav lugemine inimestele, kes kunagi mingeid aktiivsusäppe kasutanud. Mina installisin Google Fit eile ja avastan seda uut maailma nagu vasikas aiaväravat. Peale hommikusörki esimesed tulemused tundusid natu kummalised, arvasin et seadistamise viga ehk. Kas või eeldus, et tervislikuks peetakse 60 minutit liikumist ja 10 "aktiivsuspunkti". Õhtul olin selles enam kui veendunud, nähes päevakokkuvõttes 148 aktiivsuse minutit ja 47 "südamepunkti" - tavakodaniku norm 2.5 ja 4.7 kordselt ületatud. Lähemal uurimisel selgus, et minutid olid kogunenud ilmselt kiire kõnniga tööl ringiliikumisest - google oli lisanud terve hulga pealelõuna ja õhtu "jalutuskäikusid". Vahemärkusena võin kinnitada, et autosõit kirja ei läinud, isegi mitte õhtune ummikus venimine.

Tuli ikkagi võtta käsile tegevus, mida iga täisvereline meesolend ülbelt mühatades mittevajalikuks peab, ehk siis juhendi lugemine. Selgusid nii mõnedki huvipakkuvad detailid, mis aitasid tulemust seletada. Iga rohkem kui 30 sammune liikumine läheb kirja aktiivsusminutina. Iga minut, mille jooksul teed rohkem kui 100 sammu annab "südamepunkti" - näiteks kiire kõnd. "Kõrge" aktiivsusega tegevus (mis eeldatavalt paneb südame kiiremini tööle) nagu sörkjooks annab 2 punkti minuti eest, millist kiirust see täpselt eeldab pole mul selge. Kuna mul pole pulsikella, siis GPS mõistes staatilised tegevused nagu kätekõverdused, lõuatõmbamine või kõhulihaste trenn arvesse ei lähe. Teoreetiliselt vist saaks kuidagi lisada (no isegi aiatöö võimalik väidetavalt arvesse võtta), peab veel uurima, eks tööl vaatan, omast ajast ei viitsi😋

Pole kunagi arvanud, et olen mingi eriliselt aktiivne või sportlik isend aga ei saa salata, et nende numbrite nägemine kergitas enesetunnet. Äkki see ongi eesmärk, utsitamaks ka staatilisi persoone, end veidigi liigutama. Kui panna punktieesmärk, millest suudad punnitamisega vähem kui pool täita kaob isu kiiresti, samas ebareaalselt madal number võtab minu arust igasuguse huvi end parandada. Tõele au andes saad "tervislikud" numbrid kokku ka vedades end päevas paar korda voodist külmkapini õlle järgi ning kushetile telekat jõllama, kui vahepeal vetsus ka käia tulevad WHO normi 15 südamepunkti kuhjaga täis😀 Keskmisel ülekaalus kodanikul kerkib õigustatult pähe mõte: mille kuradi pärast peaks rohkem pingutama, tervisliku eluviisiga ei maksa liialdada. 

Täna oli huvi, kui täpselt mobla jooksu mõõdab, läbisin sama distantsi. Fit läks lolliks, sest jätsin ta kotiga kõhule ka hiljem kodus kätekõverdusi ja kõhulihaste trenni tehes. Hommikuse jooksu defineeris ümber jalutuskäiguks, sest ilmselt luges mu toas liikumise ka hulka. "Südamepunkte" kõrge aktiivsusega tegevuse eest sain siiski sama palju, mis eelmine kord - 23. Idee oli mõõta kas ja kui palju mu jooksudistantsi läbimine aja jooksul kiiremaks muutub. Lootsin, et töötab automaatselt, stopperiga ei viitsi jännata.

Kevadel on mõnus joosta, sest hommiku temperatuurid nulli lähedal, täna sadas isegi kerget lund. Minu vastumeelsus vastupidavusalade suhtes tuleneb suures osas ülekuumenemisest, veidigi soojema ilmaga lähen näost punaseks ja higistan nagu siga. Seetõttu on ujumine ja suusatamine meelisalad, vesi või külm õhk jahutavad keha nii efektiivselt, et ülekuumenemine ei sega. Täna oli alles kolmas päev uuest treeningtsüklist, kahest eelmisest kõhu ja rinnalihased veits valusad, jalgadel polnud mingit vahet, eks suusatamine ja karate on need vormis hoidnud. Ei saa salata, et hommikul piilusin ilma kerge lootusega laupäev rahulikumalt võtta😏 

Samas peale hommikukohvi dojosse kõhulihaseid tegema minnes avastasin üllatusega, et polegi nii hull, jooksu ajaks juba ootasin huviga mis tunne tuleb. Hingeldama ja higiseks võtab see veits üle 2 kilomeetrine ots, keskmine kiirus piinlikult aeglane 5:20 kilomeetrile kui GPS uskuda. Olen alati olnud pigem kiire ja tugeva pingutuse kui pika ja aeglase tüüpi. Isegi rattal pikemat maad sõites eelistasin paar kilti hullu anda ja siis pool kilti kulgeda samal ajal kui sõber surus ühtlase tempoga hambad ristis - inimesed on erinevad.

Valimisteemal jagan linki Kivirähu vaimukale artiklile "Minu veetlev EKRE", mis minu arust äärmiselt elegantselt kirjeldab praegust poliitilist olukorda, oskaks ise ka nii kirjutada.

P.S. Kui kellelgi on kogemusi või mingeid soovitusi aktiivsusäppide koha pealt jagage lahkelt.

2 comments:

  1. Ajaviite äpid. :)

    ReplyDelete
  2. Paistab küll, sest tänase enda arust veidi kiirema sörgi peale andis mulle ühe punkti vähem, ju kestis aktiivne periood lühemat aega. Kui arendaks olümpiamaileri tempot tuleks vaid pooled punktid :D

    Samas huvitav ja natuke innustav vaadata numbreid. Vähehaaval hakkab koitma, miks kaasa Pokemone linna peal koos lastega taga ajab :D

    ReplyDelete