Friday, April 21, 2023

Tarkusest ja hammastest.

Tarkusehambad
Sihuke tähelepanuvääriv sündmus, et vanem tütar käis hambaarstil, kus sai soovituse tarkusehambad lasta välja tõmmata. Põhjuseks asjaolu, et need veidi viltu ning takistavad kõrvalolevate purihammaste puhastamist. Tagajärjeks mõne aja pärast nende hammaste võimalik kahjustus. Pealegi polevat tarkusehambaid vaja. Tütar ise suhtus veidi kahtlevalt lubades enne lõpliku otsuse vastu võtmist järgi mõelda ja omal käel uurida. Lisaks internetitarkusele käis ka õe juures "hambaid näitamas"😁, otseses mõttes sealjuures. Minu arvamust muidugi ei küsitud. Kuna endal mul suht viletsate hammaste juures neljast kolm tarkusehammast kenasti alles ja üsna heas korras, oleks soovitanud mitte minna, aga ma pole ju spetsialist, puhtalt personaalne kogemus. Kanadas on mingil põhjusel üldse kombeks tarkusehambad välja tõmmata.

Küsisin ChatGPT käest, mis tema asjast arvab: Kas tarkusehammaste eemaldamine on hea mõte?

🌀Kas tarkusehammaste eemaldamine on hea mõte, sõltub individuaalsetest asjaoludest. Mõnel juhul võivad tarkusehambad põhjustada probleeme, nagu valu, infektsioonid, naabershammaste kahjustused või hammaste vale asetus, mis võib viia hammaste ebakorrapärase paiknemiseni. Sellisel juhul võib soovitada tarkusehammaste eemaldamist.

Kuid kui tarkusehambad ei põhjusta probleeme ega ole tulevikus probleemiks, ei pruugi nende eemaldamine olla vajalik.

Oluline on konsulteerida hambaarstiga, kes saab hinnata Teie konkreetset olukorda ja teha soovitusi Teie ainulaadsete vajaduste põhjal. Nad saavad aidata Teil kaaluda tarkusehammaste eemaldamise riskid ja kasud ning anda juhiseid parima tegevuskava kohta Teie suu tervise jaoks.

Nojah, siinkohal ei osanud tehisintellekt küll miskit tarka lisada. Igatahes otsustas tütar selle asja ära teha ja mitte ükshaaval vaid kõik neli korraga - põhjenduseks: miks koera saba jupi kaupa lõigata. Üritasin küll seletada, et tegu on ju niikuinii jupikaupa lõikamisega, lihtsalt ühe käigu puhul tõmmatakse kõik lühikese aja jooksul välja ja su lõualuud saavad neli doosi tuimestit ühe laksuga. Paraku polnud loogilisusele vaatamata mu argumendid veenvad ja hambaarstile ta läks. Õnneks asub meie pere hambatohter jalutuskäigu kaugusel, pole pikk maa tagasi koju roomata kui verekaotusest jalg enam ei kanna.

Olin tööl kui mobla pingis: Puhisesin tusaselt enne kui messi jõudsin vaadata: nojah, pean ikkagi talle järgi sõitma ja üles korjama oli esimene mõte. Teadet avades nägin suht õõvastavat ülevalolevat pilti. Minu küsimuse peale kuidas end tunneb? tuli tekst: jalutan koju. Hiljem rääkis, et arsti juures oli nalja saanud. Arst kasutas võimalust ülikooli praktikandile õpetust pakkuda ja kutsus toda hambatõmbamise protseduuri jälgima. Praktikant olla kolmanda hamba eemaldamise ajal minestama kippunud ja välja talutatud. Tütar ise jälgis põnevusega toimuvat põhjustades teatava üllatuse kui teatas soovist väljatõmmatud hambaid pildistada ja koju kaasa võtta. Sihuke ta mul on.

Mina oma arvamust ei muutnud, endiselt leian, et tarkusehammaste välja tõmbamisse suhtun nagu iga teise hamba eemaldamisse, ehk siis hädapärast viimase võimalusena. Huvitav mis Eestis ja mujal maailmas kombeks ja kuidas seda põhjendatakse ja mis te kallid lugejad sellest arvate?

10 comments:

  1. Oih! Mina olen vana kala, verd ja soolikaid ei pelga, aga kas sa ehk ei peaks õrnatundelisemaid lugejaid hoiatama, nagu praegusajal kombeks, et "Warning! Some viewers might find following images/video disturbing" :)

    Teemasse. Meil siin tundub tarkusehammaste väljatõmbamine kah trend olema, nagu teilgi seal põhja pool. Minagi loobun suve alguses paarist tarkusehambast, mu hambatohtri soovitusel. Argumendid suures plaanis samad mis su tütre puhul. Ja tööks läheb samamoodi nagu temal - kõik korraga. Aga rohkem ma sellest rääkida ei taha, lähen parem ja vaatan veelkord pilti :)

    p.s. Ei saa ütlemata jätta, et ChatGPT oleks küll viimane, kelle käest ma hambaravi osas arvamust küsiksin :) Ja otse loomulikult on ta vastus ilusti ümmargune ning saba ja sarvedeta, nagu alati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pildi koha pealt ei mõelnud hoiatamise peale. Toidupoe lihaletis palju hullemad pildid: verised maksad, neerud, keeled,... tavalisest lihast rääkimata 😉

      P.S. Tarkusehammastel tavaliselt vaid üks juur (mulle üllatus) nagu pildiltki näha. Seega tegu lihtsama operatsiooniga kui purika väljamuedmine

      Delete
    2. Ei, ma tegin nalja pildi osas - see on täiesti OK :) Pealegi, sinu blogi ju, paned üles mida tahad.

      Kui aus olla, siis 1 juur oli mullegi üllatus, positiivne selline, arvestades ees seisvaid protseduure.

      Delete
  2. AI vastus on siinkohal täiesti asjalik ja iga hambaarst ütleks sulle sama - sõltub inimesest. Mul nt väike suu, tarkusehambad väljusid väga hilja ja mittetäielikult, ruumi neil suus polnud, sinna peale kogunes toit, sest puhastada sealt oli raske, mistõttu läksid igemed vahel paiste- lasin välja tõmmata ja elu palju parem. Mu mehel aga pole tarkusehammastega mingit muret ja las nad siis olla.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jah, aga ChatGPT ja hambaarsti vahe on selles, et arst, kellelt nõu küsi(si)n, näeb mu hambaid, ChatGPT ei näe. Mistap jään enda juurde - AI tema praeguses arengustaadiumis on viimane, kellega hambaravi osas konsulteeriksin :)

      Delete
    2. ChatGPT konsultatsiooni tegin naljapärast blogimise käigus takkajärgi. Vastus oli ettearvatavalt umbmäärane, just seetõttu et iga konkreetse juhu korral parim käitumine vastavalt olukorrale, mida oskab arst kõige paremini hinnata. Siin küll tuleb pisike huvide konflikt🤔, hamba-arstil nimelt kasulik endale tööd kindlustada.

      Delete
  3. Üldiselt Eestis vist ka pigem seda meelt, et parem eemaldada, eriti kui häda põhjustavad või teisi hambaid segavad, sh viltu asetsevad. Aga ma ei ole kuulnud kedagi, kellel kõik korraga eemaldataks.
    Kuidas sul tütar pärast süüa sai? Mul mõned aastad tagasi tõmmati 2 tükki välja. Ülemisega ei olnud suuremat probleemi, kuigi see oli vales asendis. Alumise väljatõmbamise oli palju problemaatilisem, arst nägi kurja vaeva, et hammast eemaldada ning valu jätkus õige mitmeks päevaks, st süüa õnnestus suure hädaga ainult teise suupoolega.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eks esimesed päevad oli supp ja kartulipuder, magusaks jäätis. Vanillijäätist kulus järmisel nädalal õige mitu kaheliitrist karpi. Valu üle eriti ei kurtnud, esimene päev võttis mingeid valuvaigistajaid. Verd tuli teisel päeval ka veel, eriti siis kui topid välja kukkusid.

      Delete
  4. Mu naabritädil ilmusid tarkusehambad umbes seitsmekümnendal eluaastal. Tulid, vaatasid natuke mida tädi sööb ja kukkusid välja.
    Endal on tarkusehamba väljatõmbamise kogemus põhjseks, miks ma paaniliselt kardan hambaarsti. Olin seitsmendat kuud rase ja hambaarst otsustas, et see on parim aeg takusehamba väljatõmbamiseks. Rasedale igaks juhuks erilist tuimestust ei anna, eksole, tangid naks kõriauku, põlv patsiendi rinnale (ei, see pole nali!) ja rebima.
    Välja see hammas muidugi tuli, lõualuu küljest tuli kild ka lahti ja söömine oli kuu aega häiritud. Hambaarsti juurde ei läinud pärast seda aastaid, nüüd siiski käin kuid foobia on suur, väga suur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jama jah, et mõni "loomatohter" tekitab eluks ajaks hambaarsti suhtes trauma. Mul vedas, et lapsepõlve hirmud kaotas ülikooliaja sõbranna, kes juhtus hambaarst olema. Täiesti vabatahtlikult ja meeleldi käisin tema pool :D

      Delete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!