 |
| Lennu tühistamisteade |
Kellel lendamine ja eriti lennupiletid ning lennule saamine ärevust tekitab pole soovitav edasi lugeda, sest järgnev lugu pani isegi minusuguse külmkõhu muretsema. Endaga toimunud reisiseiklus oli nii vahetu ja äkiline, et ette polnud aega mõelda. Tütarde Jaapanist tagasilennu ärajäämise võimalusest hakati uudistes juba nädala eest rääkima. Kaks korda nädala jooksul lendamisega seotud jama üle elada läheb natuke paljuks. Streigihoiatus anti ja nagu eelmises postituses mainisin siis äärmiselt vastiku ajastusega: paar tundi enne plikade plaanitud väljalendu laupäeva varahommikul meie aja järgi. Air Canada lennuliin hakkas streigiks valmistudes juba neljapäeval lende ära jätma, kulude mõttes on nimelt kasulikum kui lennukid kodu lennujaamades või teeninduskeskuste läheduses maa peale jäävad.
 |
Juhendid lennufirmaga tegelemiseks |
Reede hommikuni oli lend kenasti Air Canada veebilehel üleval kui plaaniliselt toimuv, isegi väravad pandi juba kirja. Sama lennuk, igatahes tõusis Vancouverist õhku asudes Tokyo poole teele andes lootust, et peab ka tagasi Torontosse lendama. Siis aga saabus külm dush, esiteks ei lasknud lennufirma süsteem pardakaarti registreerida ja tund hiljem sai tütar emaili, et lend tühistatud. Air Canada lubas otsida asenduslendu kuid peagi tuli järgmine teade: asenduslendu ei suudetud leida, ja soovitati tungivalt pool pileti raha (700CAD) tagasi võtta. Tegelikult on lennuliinil kohustus leida asenduslend aga nad üritavad muidugi sulle raha pakkuda, sest ühepäevase etteteatamisega on lend üüratult kallis (odavaim pilet 10 kordne hind) nagu võisime veenduda kui panin vastava otsingu. 12 tunnise otselennu asemel saad selle raha eest 30 tunnise ööbimise ja ümberistumisega lennu😜
Kaasa surfas veidi ja leidis Air Canada klientide huvigrupi kes jagas kasulikke näpunäiteid. Põhiline oli mitte võtta vastu pileti eest pakutavat raha vaid nõuda lennu asendamist ja kui lennufirma seda ei suuda teha siis ise osta pilet ning selle maksumus hiljem Air Canada käest välja nõuda. Viimane võib muidugi raskeks osutuda ja isegi vajada kohtutee käimist. Hoides alles kogu kirjavahetuse jääb kliendile õigus sest iseseisvalt pileti leidmine näitab veenvalt, et lennufirma ei pingutanud piisavalt asenduspileti otsimisel, kusjuures hind või konkureeriv lennufirma ei saa olla mõjuv argument.
 |
Ühepäevase ettehoiatusega piletihinnad on kirved$$$ |
Vahepeal oli Jaapanis öö saabunud, tüdrukud kobisid magama. Kaalusime olukorda ning kaasa otsustas üritada Air Canadaga üle telefoni ühendust võtta. Ta lootis inimliku kontakti eelisele võrreldes juturobotiga suhtlemisele, kelle puhul ei saa emotsioonidega manipuleerida. AI labürindist mööda pääsenuna pandi ootele hoiatusega, et see võib 3 tundi kesta. Kaasa, kangekaelne nagu ta mul on, ei lasknud end heidutada. Tegelikult ootas pidevalt telefoni otsas klassikalist muusikat kuulates lausa 6 tundi (vahepeal moblat laadides) enne kui elus klienditeenindaja liinile tuli.
Minul erilist usku inimkontakti polnud kuid ei tahtnud naise tuju alla viia, las proovib, äkki juhtub ime. Kui ta lõpuks mulle helistas kostus kohe esimeste sõnade hääletoonist, et ime oli tõepoolest juhtunud. Tänu osavale suhtlemisoskusele (eks temalgi klienditeeninduse kogemust) ja social engineeringule (mille üksikasju ma ei saa avaldada) suutis välja rääkida asenduspiletid esmaspäevaks. Otselende enam pole, sest neid lendab vaid Air Canada, piletid õnnestus kinni panna kiireimale ühe ümberistumisega lennule, Detroiti lennujaama väisavad tüdrukud tagasiteel 6 tundi.
Uudistes väitis, et praeguse seisuga on õige mitusada lendu ära jäetud ja üle saja tuhande reisija lennuta jäänud, valdaval enamusel neist pole asenduslendu. Pole ka imestada, sest sellisele massile lihtsalt pole võimalik turismihooaja tipus, kui lennuliinid niigi üle koormatud, lendusid pakkuda. Kõige sitemas seisus kodanikud, kes tagasilennul, ehk siis viibivad võõral maal ja keegi ei tea kui kaua. Isegi kui mõne päeva pärast streik lõppeb on kogunenud meeletu mass, keda tuleb jupikaupa süsteemist läbi lasta. Stjuuardesside 100% palgatõusu nõue praeguses majandusolukorras oli muidugi absurdne isegi kui muudes asjades nagu tööaja määratlemine on neil põhjust kurta. Air Canadale läheb iga päev maksma 60-70 miljonit saamata tulu. Kokkuvõttes võib kauakestev streik firma pankrotti ajada ja siis ei saa reisijad kompensatsiooni ärajäänud lennu eest ning stjuuardessid kaotavad töö.
Sellise hinna peale hakkaks jalgratta, telgi ja motoriseeritud kummipaadiga kodu poole rändama...
ReplyDeleteVabaturu värk - nõudluse ja pakkumise suhe määrab hinna. Oleks puhkust jalaga segada, võinuks nädalakese kauem olla ja siis tulla kui streigisegadus lahenenud.
DeleteMu kolleeg lendas kolmapäeval Jaapanisse. Näis, kas nädala pärast tagasi ka saab.
ReplyDeleteOlen Finnairi streigiga jäänud võõrasse riiki "kinni". Kusjuures samuti, streikis just nimelt pardapersonal, mitte piloodid. Ja muidugi ei öelnud keegi ette, et lend ära jääb. Muudkui lükati edasi ja vaikiti kuni lõpuks "cancelled" teade tuli.
Ma hankisin ise omale uue pileti ja nõudsin pärast raha tagasi, sest nende asenduspiletisse polnud mul usku ja lisaks ei teadnud nad ise ju ka öelda, kaua see jama kesta võib. See kõik toimus muidugi ajal, kui inimsuhtlus oligi ainus võimalus. Lisaks ei tulnud selle peale, et emal-isal lasta lahendusi leida. :)
Tütred hirmus tänulikud, et aitasin. Neil südaöö, kui kogu jama algas, ning helistamine keerulisem. Kuue tunni eest kaugekõnet oleks telefoniarve vist lennupileti hinna välja andnud :-) Õieti olid nad valmis hommikuni ootama, et äkki ikka streik jääb ära ja kui mitte, siis vaatavad edasi. Mina olin ise see, kes otsustas, et ei mingit ootamist ja võtsin asja käsile.
DeleteEhk, et küll oleksid ise hakkama saanud (ja väärtuslikke kogemusi omandanud), ega nad lumehelbekesed ole, aga eks emad (ja isad) ikka muretsevad üle ;)
DeleteNo ja keegi poleks takkajärgi kinni maksnud, ikka ise omast taskust pluss lootus, et lennufirmalt saad midagi tagasi kui õnneks läheb. Kaasa telefoniotsas istumise tunnihind kujunes päris viisakaks kui arvestada 6 tunni eest $7000 ;)
Streik kaua ei kesta, lennufirma kaotab liiga palju raha, ilmselt astub valitsus vahele ja sunnib tööle tagasi, sest keegi ei taha et firma pankrotti läheb. Kannatavad nagu ikka eelkõige reisijad.
DeleteNo järsku seal Jaapanis kõik nii keeruline.
ReplyDeleteJaapanis (kus inglisekeele oskuse tase madal, ja väga erinev kultuuriruum) oleks kindlasti asjaajamine hulka keerulisem, samas ei kahtle, et nad oleks ka ise hakkama saanud. Tegelt oleks päris huvitav olnud kõrvalt jälgida ... kui poleks oma lapsed :D
Delete100% palgatõus on ainult selle osa peal, mis nad tasuta teevad. Mingi imelik süsteem, et makstud saad ainult lennutundide eest, st kui uks läheb kinni ja kuni üks uuesti lahti. Enne tehtud töö, reisijate suunamine kohtadele, lennuki korrastamine enne ja pärast lendu on kõik justkui vabatahtlik töö. Ma ei saagi aru, miks nad seda nõnda alati teinud on. Lennufirma ütleb, et no-jah, võime pool maksta!
ReplyDeleteEilne uudisteankur esitas tõepoolest eksitava numbri nagu tahaks nad kahekordset palka, tegelt "vaid" 38% palgatõusu, mis iseenesest ka ikka õige kõrge. Samas Air Canada pakkumise alusel oleks stjuuardesside keskmine aastapalk 87000CAD, mis pole sugugi väike, ametiühing pole aga rahul ja nii see streik hakkas.
DeleteSiin ka stjuuardesside töötingimuste ja palkade täpne kirjeldus, ehk siis kõrvalt vaadatuna ja võrreldes tavakodanikuga ulme:
ReplyDeletehttps://www.aircanada.com/media/air-canada-and-air-canada-rouge-flight-attendant-negotiations/#
(Veerand tundi vandumist)
ReplyDeleteMa loodan, et teile need piletid kinni makstakse.
Õnneks ei pidanud me midagi maksma, sest saime läbi Air Canada uued piletid kinni panna. See on nende kohus leida uus variant, isegi kui peavad mõne teise lennuliini teenuseid kasutama. Samas on neil ekstra kulud kahe juurde tulnud öömaja eest, ja tundub, et nad peavad ka kohvrite eest maksma, mis AC oli pileti sees. Ning Detroidis on 6 tundi oodata, kus siis peab ka sööma. Eks nad pärast hakka nõudma kompensatsiooni. Sest lend hilines lennuliini pärast rohkem kui mingi lubatud miinimum. Vaatame, kas sealt tuleb midagi. Imelik on see, et kui ma aitasin Kirkel tervisekindlustust reisi ajaks osta, siis panin kogemata kaks päeva juurde. Nagu oleks ette teadnud :-)
Delete