Sihukest riistapuud on pikalt-pikalt oodatud ja nüüd lõpuks on esimene masstootmisse minev (või vähemalt planeeritav) masin välja ilmunud - Chevrolet Volt. Päris pikka aega on ju igasuguseid kontseptsioon mudeleid esitatud aga seni pole olnud võimalik neid ühel või teisel põhjusel nii toota, et kliendid ka ostma hakkaks ja tootjafirma seejuures pankrotti ei läheks. Ja ausalt öeldes kahtlen sügavalt et see auto läbimurdeks kujuneks, pigem eeldan suurt läbikukkumist. Loodetavasti ei vii ta GM'i järjekordsesse pankrotti. Auto disaini vaadates on igavamat välimust raske ette kujutada, aga sellele eriti ei rõhutaks, maitse asi.
Võiks küsida, et millest selline pessimism - lugege ja otsustage ise. Esiteks lühike ülevaade auto põhinäitajatest. Tegu on neljaukselise väikeautoga, mille jõuallikaiks 180kg kaaluv Liitium-Ioon aku ja 1.4 liitrine bensumootor, viimast kasutatakse ainult aku laadimiseks. Tänu sellele pole vaja traditsioonilist jõuülekannet, sest 150hj elektrimootor veab otse rattaid. Siit aga algavadki tänapäevasest tehnoloogiast tingitud probleemid. Esiteks suudab masin täis akuga vaid 65 km läbida, teiseks võtab tavalist pistikut kasutades aku laadimine 10 tundi! Selliste näitajatega oleks muidugi võimatu turule tulla mistõttu kasutatakse abivahendina bensumootorit, et neist kitsaskohtadest üle saada.
Nii suudab auto täis bensupaagi ja akuga läbida juba igati rahuldavad 480 km, kuid lihtne matemaatika näitab, et sellest lõviosa (86%) kaetakse bensu aga mitte aku energia arvel. Seda vaadates ei näe küll põhjust, miks masinat üldse elektriautoks nimetatakse. samuti jääb arusaamatuks millisele klientuurile on suunatud $41000 hind, ilmselt oodatakse, et rikkaid ja lolle on ameerikas palju (järgmine aasta plaanis müüa 45000 autot). Reklaami järgi pidavat üliväike ( 1 l/100km kohta ) bensukulu (kuidas seda on arvutatud jäi ebaselgeks) tohutut kokkuhoidu pakkuma, paraku unustatakse targu mainimast, mis maksab auto aku laadimine. Ja kuna elektrienergia hind on siin mandril kõrgem kui bensul põhinev energia (miks köetakse maju gaasi või õli aga mitte elektriga), siis on tegelikult kulutused elektriauto kilomeetri läbimiseks kõrgemad.
Argument, et elektriauto saastab vähem ei kannata kriitikat, sest üle poole elektrienergiast, toodetakse USA's kivisöe põletamise teel, mis on oluliselt keskkonnakahjulikum kui bensu põletamine. Tõsi on vaid see, et saaste raskuspunkt nihkuks linnadest elektrijaamade juurde, mitte ei kaoks ära. Minu arvamus on, et seni kui ei õpita elektrienergiat tootma odavalt ja keskkonna säästlikult (näiteks tuumasüntees) ning ei suudeta valmistada oluliselt suurema energiatihedusega ja mugavamalt käsitsetavaid elektrienergia kandjaid pole bensumootoriga autode tootjail põhjust muretseda konkurentsi pärast.
Nii, et kuna enamus elektrienergiast toodetakse kivisöe põletamise teel siis võiks toda masinat vähemalt ameerikas nimetada pigem söemootoriga autoks:)
No comments:
Post a Comment
Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!