Saturday, January 21, 2023

Jänku või kassi aasta

Aasias algab homme jänese või kassi aasta sõltuvalt sellest kus asud. Meil jänesed aias ringi lippamas, nooremal tütrel kaks kassi, seega täitsa valmis uueks aastaks. Kindluse mõttes ostsin poest Hiina Pomelo kinkepaki, 10CAD eest 4 ilusat suurt ja erisorti pomelot. Mulle on see puuvili kõige lemmikum tsitruseliste hulgast - lihtne koorida, ei määri käsi süües, pole liiga magus ega liiga hapu just mõnusalt kergelt mõrkjas. Väiksem kuts minuga ühel nõul, vahib alati juures kui sööme, saab temagi tükikesi.

Millalgi novembris tõin viigipuu tuppa kuna lugesin, et meie tingimustes (külma võib talvel 30 kraadi ligi tulla) pole soovitav seda väljas hoida. Kaks aastat on küll ellu jäänud aga talved ka suht soojad juhtunud. Eelmine suvi olin veendunud, et puu surnud, siiski ajas juurika pealt suve keskel uued võrsed, viigimarjad muidugi valmis saada ei jõudnud. Panin ta kõige suuremasse garaazhist leitud potti ja asetasin jahedaimasse kohta koridoris. Kõigele vaatamata arvas viigipuu, et kevad käes ning kukkus kiiruga uusi võrseid ajama ning marju kasvatama. Pidin pikemaid oksi pügama et laest läbi ei läheks, ilusamad panin vaasi, pidada juured alla kasvatama. Viigipuu potiga tassisin elutuppa, kevadel istutan välja, loodetavasti saab siis korralikult magusaid viigimarju.

Pisike punane orav ajas suure musta minema

Mõnda aega tagasi avastasin uue meetodi kuidas kohv eriliselt maitsvaks teha. Jahvatasin ubasid nagu ikka, kummaliselt hea lõhn kaasnes. Kohvil mingi eriliselt eksootiline maitse ... nagu vanaema kukleid oleks söönud. Kardemon muidugi sain äkki aru, kaasa oli kohvimasinas kardemoni jahvatanud. Nüüd olen juba mitu kuud kohviubade või isegi Kulta Katariinat üle jahvatades kaks kardemonikauna veskisse visanud - eriliselt meeldiva kõrvalmaitse annab. Kohvigurmaanidel soovitan proovida, aga äkki on kellelgi mõni teine "salajane" maitseaine kohvile lisandiks, mida nemad nõus mulle jagama😉 Ja milline tsitruseline teie lemmik?

21 comments:

  1. Ma riivin jupikese ingverit kohvitassi põhja ;) No mulle meeldib!

    ReplyDelete
  2. Ma olen mett piimakohvisse pannud. Huvitav on see, et tervena ei maitse eriti, aga haigena meeldib väga.
    Kaneeli olen kogemata pannud. Muhe, aga mitte iga päev.
    Kardemon tundub äge, seda peab proovima. Tänud.

    ReplyDelete
  3. Ma ise ei joo maitsestatud kohvi, aga sinu jaoks siin mõned põnevad võimalused:
    https://thecoffeefanatics.com/best-spices-and-toppings-you-can-add-to-your-coffee
    Lemmik-tsitrus: pomelo.

    ReplyDelete
  4. Mulle meeldib ka kerge kardemoninüanss, aga ma teen seda veel erilisel säästumoel: võtan kardemonikupra ja lammutan ära. Seemned panen kardemonitopsi saia- või koogitegu ootama, kestad panen oma pätikohvi sisse. Nad annavad seal tõmmates just parasjagu maitset.

    ReplyDelete
  5. ja lemmiktsitrust ei ole, sest igaühel neist on oma aeg ja koht. Ma ei saaks sidrunikastet või laimimahlaga maitsestatud suppi apelsiniga teha, aga see-eest saab apelsini niisama süüa. Ja nii edasi. Apelsine on muidugi juba ennastki hästi erinevaid. Olid ükskord poes ühed eriti pehmed ja hea maitsega mahlaapelsinid, mida ma sõin koos koorega, panin viilu võileiva peale nii, nagu muidu paneks tomativiilu.

    Pomelo on hea, aga ma jonnin enamasti ja ei taha Hiina kaupa osta, üritan lähemaid ja ilma koonduslaagriteta riikide vilju pruukida. Vahel siiski juhtub.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pomelod, mida mina pruugin, kasvatatakse mu oma elukohariigis - Californias, Floridas, Arizonas, Hawaiil. Ka Texases, kui ma ei eksi.

      Delete
    2. P.S. Täitsa võimalik, et TT pomelod tulevad kah siit meie juurest, mitte Hiinast või Vietnamist.

      Delete
    3. no mis teil seal viga. Avokaadod kah omast käest.

      Delete
    4. aga Eestis jah olen ainult Hiina pomelot näinud.

      Delete
    5. kuna meil elukaaslasega on plaan märtsis Floridas käia, siis hakkasin juba fantaseerima, kuidas ma ennast siis avokaado nägu söön, aga guugeldasin ja tuli välja, et avokaadohooaeg on seal juunist jaanuarini, nii et valesti ajastame :/.

      Delete
  6. Tänud kõigile kohvimaitseideedr jagamise eest. Mul jagub nüüd mõnuga proovimist. Kui karpi oskuda (made in China) siis on pomelod ikka otse Hiinast, aga äkki ainult karp🙄

    ReplyDelete
  7. Teine magustoit, mille peale kogemata juhtusin on ananassi tükid segi greipi tükkidega, peal päris vahukoor tumeda shokolaadi puruga. Küps siirupmagus ja happeline ananass pluss mõrkjas punane greip - milline maitsete sümfoonia!!!
    P.S. Jutt muidugi puuviljadest mitte konservidest. Ananass peab olema küps!

    ReplyDelete
    Replies
    1. vahukoor on ka kindlasti oluline. Ananass kipub "hammustama", kui tal midagi valgulist juures ei ole.

      Delete
  8. Greip ja pomelo, aga kui juhtub olema hooaeg ja magus sort, siis ka lihlabased apelsinid ja mandariinid. Pehme “vanema venna kampsuni” moodi koorega, sest ma ei kannata seda koorimist kui küünealused on tsitruselisega koos. Laimimahl tekitab veidraid seedimisega seotud probleeme, püüan vältida seega.Maitse on hästi eristuv ja intensiivne, aga pärast viskab tundide jooksul peale söömist üles. Vahel unustan söögikohas magustoidu osas küsida ja siis piinlen pärast. Täiesti veider, ühegi muu tsitruselise ega toiduga seda pole. Sidrunid on ka lemmikud, alati üks kapis ootel. Teega head, pärast viljaliha hapult põske :)

    Ma hakkasin sel aastal kohviube käsiveskiga jahvatama (pole elektrilist soetanud, ma olen nii varane, et ajan naabrid üles :D ja siis on nagu Mats Traadi “Kohvioad”). Peale koroonat tundub iga jahvatatud pakikohv rõlge. Testin nüüd erinevaid ube, sest mul on selline “soomlase” maitse vist. Pehme ja leebe peab olema, mitte kõrvetatud tökat. Joon meega, mesi ei tohi olla vedel. Vahel kui väljas kohvi kaasa ostan (kui pikad sõidud autoga), siis olen piimavahule kaneeli lisanud. Maitseb, aga kodus ei pane, vaid piima.
    Joon presskannukohvi, hea vaikne toimetada ja lihtne üleval pidada, kannu st :)

    Viigimarja kasvatamine on põnev! Kunagi Sloveenias kui kolleegid kuulsid, et ma pole neid marju kunagi värskelt söönud, tellisid suure kausi lauale. Meega on need imehead! Nüüd vahel Stockist ostan kui hooaeg on ja hind ei mõrva.
    Mede loomake armastab suvikõrvitsat ja õuna, aga 12a juba ja seedimine on viimasel ajal nii tundlik, et lisa saab üleiharva näpuotsaga. Siis ka koos leotatud kõbudega, sest hambaid alles vaid mõni üksik ja närida paha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kohvi puhul mul vist ka "soome maitse" st. hele rõst aga see-eest kange, tumedad röstid üldse ei istu. Ainult filtrikannukohv mulle see õige, nii kannu (lapsepõlve) kui presskannu omal mingi kõrvalmaitse juures. Cappuchino või türgi kohvi sellsied mekkimise mitte joomise kohvid.

      Delete
    2. käsiveski on hea mõte - mullegi meeldiks värske jahvatus, aga siiani on kohviveski kõva hääl pelutanud. Peab käsiveskit otsima hakkama.

      Delete
    3. Ma kannatan filtrikohvi siis ära kui see pole plaadil vedelenud pikalt. Värskelt valminud on talutav.
      Nodsu, mul ema leidis Coopi poest pisikese käsiveski. Klaasist anum ja kummiserv all, et ei libiseks. Täiesti kasutatav vidin!

      Delete
  9. Kohvi sisse võib panna ka kaneeli.
    Muide, kuidas teil seal Kanadas nende vanurite tapmisega elik eutanaasiaga lood on? https://twitter.com/evateemad/status/1617163766692446209?s=46&t=IZWUjfn3nPF8DY6Xu49e2Q

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaneeli lisamist mitmelt poolt kuulnud, proovimisnimekirjas.
      Eutanaasia pole mitte ainult vanurite vaid kõigi soovijate aitamine käesolevas rakukoosluses eksistentsi lõpetada. Kanadas on selleks vaja arsti nõusolekut (mis eeldab mingit tõsist elukvaliteeti mõjutavat paranematut haigust) ja muidugi ka mõistuse juures olles enda avaldatud soovi. Viimane aeg sellega tõsisemalt tegelema hakata, koduloomade vastu kipub ühiskond palju inimlikum olema.

      Delete
  10. Lemmik tsitruseline: verigreip
    Kohvi joon meega, sest ma joon kohvi alati piimaga. Röst peab olema 4 või 5 - valged röstid on kibeda kõrvalmaitsega.

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D Maitsed on erinevad. Minu jaoks on kohv pigem mõrkjas aga ma ausalt ei tea korrektset definitsiooni mis on kibe ja mis mõru :D

      Delete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!