| Värsked uued lükkavad vana ja väsinut |
Eelmisel esmaspäeval peale lennushowd vaatasin kui palju käigukastis vedelikku - kurat, mõõdikvarda ots oli kuiv ja kuum nagu haige koera nina. Ronisin auto alla uurimaks kuidas olukord on. Mis seal salata, väga roostes ja õline või õigemini käigukastivedelikune. Kes ei tea (ma ka enne ei teadnud) siis käigukasti all on vedelikupann just nagu mootori all õlipann. Seesamune pann oli alt märg ja immitses kergelt. Nüüd koitis, et jama oli ilmselt alanud juba kevadel kui pidurikettad vahetasin.
Nimelt surub uute ketaste (ja klotsidega) klotsid rohkem laiali ning pidurivedeliku reservuaari tagasi. Mul lausa nii palju, et ajas üle ja tilkus mootori ning käigukasti vahele. Imestasin, et auto all nii pikalt tilkus, kuidas nii palju sai üle ajada ja kuhu see küll kogunes. Vedelik ise oli punakas, paraku on punakad nii piduri kui käigukastivedelik ja nii proff ma pole, et lõhna või maitse alusel vahet teeks.
Auto all vedeledes rooste ja õli kompositsiooni imetledes tekkis mõte, et äkki on mul lihtsam oma logelemise palga eest lasta professionaalil see töö ära teha. Pole kahtlust, et hakkama saaksin kuid ajakulu ja vandumine kardetavasti ei tasu ära. Nii vana auto puhul võib kindlasti mingeid peidetud probleeme ilmneda, lõpuks vii ikka töökotta. Vaatasin kaardi pealt ja helistasin lähimesse suht heade hinnangutega kohta, milleks osutus paari kildi kaugusel asuv Mr Lube. Käigukasti õlivahetuse eest küsisid kaks sotti pluss maksud. Võin kohe tulla, kedagi järjekorras pole. Hmmm... kahtlane, aga vähemalt saan hoobilt ette.
Hüppasin autosse ja panin mootori käima. Käiku sisse lükates ei teinud masin üldse sellist nägu nagu tahaks liikuma hakata. Gaasi andes siiski jõnksatas paigast. Saatsin palve käigukasti ja määrdevedelike eest vastutava jumala poole ning keerasin ettevaatlikult tänavale. Kogu tee üritasin ilma pidurdamata hooga roheliste tulede peale sättida, et minimaalselt käiguvahetusi oleks vaja. Tolgendasin teistel liiklejatel jalus kuid viisakad kanadalased isegi ei tuututanud, ju vaatasid et mingi dementne ätt kodust välja saanud.
Igatahes jõudsin kenasti aga väga napilt töökoja ette, see massin poleks enam kaua edasi liikunud. Koht oli vaba, lasti kohe kanalile. Lisasin veel kahe soti eest juurde õlivahetuse ja mootori puhastamise ning filtrid. Piinlik tunnistada aga polnud ju kolm pool aastat ja pea 30000km peale ise piduriketaste ja klotside vahetuse midagi teinud, sest plaan oli auto ära anda. Sel suvel kui Eestis olin ostsid naised tonni eest uued kummid, ehkki üritasin neile selgitada siledate kummide eeliseid kuival asfaldil. Paraku nad õnge ei läinud, isegi mu väide, et siledate kummidega lumes sõitmine harjutab meisterlikkust (mõtle kui lihtne hiljem lumekummidega) polnud veenev argument. Seetõttu mõtlesin veel aastake/kaks sõita, et natukenegi kummide peale raisatud raha tagasi teenida. Mootor tal tipp-topp ja pealegi mahub süst hästi sisse.
Mehhaanik läks auto alla, pomises midagi, kutsus teise ja peale lühikest arutelu ilmusid välja. Su käigukasti õlipann lekib, täiesti läbi roostetanud, tuleb uus panna. Ok, teeme ära, palju see ikka rohkem maksab, kui kiirelt saaksite valmis? Tüüp arvas, et kahe tunniga saab hakkama, Hyundai juurest vaja osad tuua, õnneks maaletooja ladu suht lähedal. Mehed sõitsid masina teise boksi ja tõstsid üles, sellist tööd nii lihtsam teha. Sain ka ise vaatama minna, kurradi roostes ikka teine, mehhaanik näitas käigukasti vedeliku panni ja surus sellest näpu läbi - täiesti kutu. Mootoriõlipann paistis ka õige roostas, küsisin kaua see vastu peab? Vastati, et tavaliselt lähevad koos läbi, katsus ja toksis teist ning ütles, ma vahetaks selle ka ühe soojaga ära - saad töö hinnast soodustust - kokku kõige eest kaks tundi ehk 2 X $150. Jupid vedelikud töö kõik kokku tuli nõks üle tonni, mis pani mõtlema.
Poleks massinal uued kummid all saatnuks ta kogu täiega romulasse, sest ega müügiväärtus palju rohkem pole, samas mootor korras. OK, teeme ära, loodetavasti ei lõhkunud ilma vedelikuta sõit käigukasti ära. Lasin endale topsi kohvi ja mehed asusid entusiastlikult kallale. Mina jälgisin etendust "Auto sisikonna kirurgia" suurest aknast. Poole tunni pärast oli meestel entusiasmi hulka vähem ja vandumist tunduvalt rohkem. Mitu überroostes polti murdus ja need tuli välja puurida, ka kinnitused ja muu kraam õige halvas seisus. Peagi tund möödas aga alles olid nad jupid lahti saanud. Hakkasin muretsema, ega nad äkki hakka töö eest lisatasu nõudma. Küsida ka ei tahtnud, anna neile veel ideid. Esinduses igatahes tehakse küll nii, et kiputakse algsetele töötundidele juurde keevitama viidates ootamatult esilekerkinud probleemidele ja lisaajakulule.
Lõppkokkuvõttes rahmeldas kaks mehhaanikut ilma vaheaegadeta kolm tundi mu auto kallal enne kui alla lasti ja näidati OK. Töökoja omanik tuli isiklikult arvet välja trükkima - kaalusin mõttes kuidas vaielda lisatavate töötundide vastu. Mees toksis mõnda aega arvutis ja trükkis siis lehe välja ning ulatas mulle: hingevärinal vaatasin kogusummat ja üllatusin täiega, ei mingeid lisatunde ega lisakulusid - sama hind mis esialgselt välja pakuti. Maksin kiirelt krediitkaardiga enne kui julgesin tänada ja mainida, et tööd oli kõvasti. Omanik vaatas otsa ning ütles: aega kulus 3 korda rohkem kui eeldasime aga see on meie viga ja selle eest ma arvet ei esita. Tule kolme päeva pärast korra läbi, vaatame kiiresti üle kas kõik korras. Aus ja otsekohene autoremonditöökoda on täielik haruldus tänapäeva Kanadas.
Istusin autosse, käivitasin ja sõitsin suurele teele. Käiguvahetus ning vedamine tundusid igati tipp-topp. Veidi aja pärast aga märkasin, et mootori hoiatustuli põles. Kummaline, äkki mootoripesust või vedelike vahetusest tingitud. Teisel päeval tööle sõites kustus märktuli iseenesest. Tihtipeale ta maha ei lähe muidu kui töökojas elektrooniliselt lülitavad välja. Reedel viisin auto näha ja küsisin ka mootoritule kohta. Pakuti välja, et põhjus võis olla mootoripesu, vana bens või käigukastis vedelikupuudusest tekkinud libisemine. Kui peaks uuesti tuli peale minema tulgu ma tagasi, ta vaatab üle. Nüüdseks nädal sõitnud ja kõik tundub tipp-topp. Kui kaks aastat Hyndaiga välja vean võin julgelt maha kanda ja uue sõiduvahendi osta.
| Subaru Outback tundub kõige sobivam, hind samas üle 50 tonni |
Tütrel oli Hyundai, pidas hästi vastu ja remont oli odav . Minu Kuga on kooliminekueas ja tahan vahetada. Kui seni olin skeptiline särtsuautode suhtes, siis nüüd, nädala jagu VW id4 pruukinult, võin öelda, et uus liikur võib juhtuda ka elektromobiil 🙂
ReplyDeletePaari aasta eest kaalusin Tesla ostmist, nüüd enam mitte. Esiteks Muski poliitilise tegevuse pärast ja teiseks põhjusel, et on ilmunud tõsiselt võetavad konkurendid särtsuautoturul. Kui kaks aastat saan oodata siis ostan kas hübriidi või täissärtsuka, samas üks fossiilkütusel baseeruv auto peaks peres olema.
DeleteMul on 11 aastat vana Seat ja kuna mu meelest on see jumalast uus auto (sest ma alles ju ostsin selle! 11 aastat pole mingi aeg!) siis ma seda vahetada veel ei kavatse. Sest ma ei viitsi mingite autode peale mõelda.
ReplyDeleteMul on mulje (võimalik et petlik), et Euroopas peavad autod kauem vastu. Seal sõidan isa 23 aastat vana Nissaniga, mis tunde ja välimuse järgi sugugi mitte vanem kui mu enda 13 aastane Hyundai.
DeletePraegu on mul 2 volksvaagenit, mille keskmine vanus on 20 aastat. Vahetada ei kavatse enne, kui auto täiesti läbi kulunud. Olen väga mures tuleviku pärast, sest selliseid enam ei tehta.
ReplyDeleteVanemaid autosid on ise lihtsam hooldada ja remontida, uutega tihtipeale ilmvõimatu kui pole väga spets tööriistu ja teadmisi.
DeleteMul ei ole autot. Kui peaksin ostma, siis miski hübriidmaasturi. Aga ma ei näe seda lähiajal juhtumas. Kui peaksin Belgias mere äärde kolima või Eestisse, siis, aga kumbki ei juhtu liiga ruttu. Rentides saab igast uusi ja põnevaid autosid proovida.
ReplyDeleteEestis auto omamine on minule paratamatu luksus, sest kahjuks Kanada lubadega Bolti rentida ei saa🙁
DeleteBolti võib-olla tõesti ei saa, seda olen kasutanud ainult oma Eesti lubadega. Aga harilikest rendifirmadest saab kõikide lubadega ju ometi. Mees Belgia ja poeg Saksa omadega igatahes küll.
DeleteEU omadega saab Bolti. EU ei tunnista Canada lubasid, mul iga kord Eesti politseiga paras selgitamine.
Delete