Lennusõit on ajavõit, kahtlemata tõsi kuid nagu igal reeglil on ka sellel erandid, milles võis tütar eile näitlikult veenduda. Ta oli nimelt lennanud eelmine nädal Bostonisse suurele Rainbow 6 arvutimängu turniirile, mitte küll mängijana vaid seoses oma firmaga. Vahepeal oli meil Torontos kaks vägevat lumetormi, mis lennuliikluse pausile panid. Eile kui hakkas tagasilennu check-in tegema teatas lennufirma, et lend on ära jäetud ja suunas ümberbroneerimisele. Paraku olid kõik sidekanalid ummistunud, millest tekkis kahtlus, et miskit erakordset juhtunud. Mina viisin samal ajal koera parki. Kuna soolalödistel tänavatel ei tahtnud temaga jalutada istusin autosse. Raadiost tuli kohe uudis lennuõnnetusest Toronto lennuväljal: Minnesotast saabunud lend Delta 4819, Bombardieri CR-900 lennuk oli maandumisel lennurajal purunenud. Toronto lennuväli suletud.
Eile 17 Veebruar umbes 14:30 lennuõnnetus Toronto lennuväljal
Video põhjal on näha, et lennuk maandub liiga järsult. Rajale prantsatades murduvad nii põhiteliku rattad kui vähemalt üks tiib küljest. Esmalt plahvatav lennukikütuse tulekera mingi ime tõttu ei süüdanud tagurpidi pööranud lennukikeret ehkki nii lennuk kui inimesed olid aviobensiinist läbi ligunenud. Kõik 80 reisijat ja meeskonnaliiget pääsesid eluga, vaid kaks raskemalt vigastatut haiglas.
Tütar asus palavikuliselt otsima alternatiivset võimalust Torontosse lendamiseks kuid seoses lumetormidest põhjustatud viivituste ja nüüd veel õnnetusest tingitud lennuvälja sulgemisega osutus praktiliselt võimatuks. Isegi Buffalosse (2 tundi autoga Torontosse) lendamise hinnad olid natukese ajaga stratosfäärilistesse kõrgustesse tõusnud. Seadsime üles neti peal pere "kriisikoosoleku" teemal kuidas saada tagasi vanem tütar USA "pantvangistusest". Autoga Bostonisse oleks üle 10 tunni, selle mõtte viskasime kiirelt välja. Aga noorem tütar küsis miks sa ei laenuta autot ning sõida Buffalosse, tulen sinna vastu. Sellega lõpetasime, tütar pidi olukorda uurima ja teada andma mis teeb, paar õhkõrna lennupileti võimalust rippus veel õhus.
Tunni aja pärast saime talt teate: töökaaslane oli pakkunud välja võimaluse lennata Californiasse, et sealses firma peakorteris mõni päev veeta kuni Toronto lennuväli töökorda saab. Vahet suurt polevat, sest töötab ju niikuinii kontorist eemalt, aga sealtpoolt pakutaks ka turvaline arvuti ja ühendus. Praeguse seisuga ongi California lennupiletid olemas ja plika sinnapoole teel. Ehk siis noortel elu igavaks ei lähe aga ilmselgelt viskab lennukitega reisimisel aeg-ajalt ootamatuid vimpkasid sisse. Tähtis, et ise oled asjalik, analüüsid kaine peaga olukorda ja võtad vastu parima võimaliku otsuse. Bostonist mõnepäevase California vahepeatusega Torontosse lendamist saab võtta kui põnevat seiklust mitte kui stressi tekitavat jama!
Kallid lugejad, kui viitsite jagage millised on teie kõige ootamatumad või põnevamad lennukite või lennureisidega seotud kogemused?
Eks Kirke üks Eestisse lendamine oli ka päris kogemus, kui lend Münchenist Tallinna tühistati. Mina siis helistasin kohe lennuliinile ja sain väikese läbirääkimisega nii kaugele, et laps jõudis napilt Istanbuli siirduvale lennule, ning sealt siis otse Tallinna. Türgis eriti aega kahjuks ei jäänud ringi vaadata :D Maril muidugi veelgi pikema kaarega kodutee. Ning ega kohe koju ei jõuagi, alles hakkab seda asja seal soojal maal vaatama. Ootamatult sülle kukkunud omamoodi puhkus, või nii palju kui tal aega jääb töö kõrvalt.
ReplyDeleteKui arutasime Bostonisse autoga järele minemist, siis olin mina ainuke kandidaat, kellel selleks aega. Juba kujutasin ette, kuidas saan lõpuks Bostoni ära näha :D Aga läks nii kuis läks. Järgmisel korral siis ehk ;-)
10 tundi autosõitu on isegi USA maanteedel väsitav, ega me enam noored pole nagu siis kui ühe jutiga Floridasse sõitsime😁
DeleteMinu kõige-kõige pingelisem hetk lendudega seoses oli Nepaalist tagasitulek, kui India lennufirma töötajad keeldusid meid lennukile lubamast. Kogu tagasilend luhtas ja idiootidele mitte midagi selgeks teha pole võimalik, kusagilt abi ei saa, sest oled kusagil kolmandas maailmas, mitte keskkonnas, kus päriselt mingid seadused kehtivad. Teine lennufirma, kes lendas samal ajal samma kohta, oleks olnud valmis meid peale võtma ja oleksime vähemalt Delhi-Helsinki-Tallinn otsa kasutada saanud, aga kuna parasjagu olid suured pühad, siis kõik lennukid pilgeni täis ja neil polnud võimalik meid aidata. Väga vastik tunne, kui oled niimoodi hüljatult kodust tuhandete kilomeetrite kaugusel. Lõpuks tuli lihtsalt osta uus tagasilend. See oli ebamugav ja nõme, kaugel sellest, milline oli meie mugavaks ja mõnusaks planeeritud tagasilend.
ReplyDeleteTeine ärev moment oli mul aastaid tagasi Austraaliast Eestisse lennates. Kuna lennud hilinesid, siis ma Amsterdam-Tallinna lennule ei jõudnud ja mind broneeriti järgmise päeva lennule. Hommikul läksin lennujaama, sisestab siis proua check-inis mu andmed arvutisse ja teatab, et aga teil pole piletit. Helistab kuhugi ja laiutab käsi. Pagas on saadetud õigele lennule jne, aga piletit pole. Väljumiseni oli 45 minutit. Pidin siis jooksuga tormama piletileti juurde, kus Estonian Airi pileteid müüdi. Mul oli kaks suurt käsipagasit, sest lendasin ju ikkagi koju pärast 2-aastast Austraalias elamist. Jooksmine oli nende kottide tõttu raskendatud, higi voolas, süda tagus. Pileit eest maksin 220 eurot (see summa ei unune, sest aastal 2011 oli selle väärtus hoopis muu kui täna) ja jõudsin napilt ikkagi lennule. Enam sellist jama kogeda ei tahaks :D Aga eks olin ise ka loll, et ei osanud oma õigusi nõuda. Lennufirmal on ju kohustus oma kulude ja kirjadega inimene sihtpunkti toimetada, lennud olid mul ühel piletil, Estravelist veel kalli raha eest ostsin. Täna ennast enam niimoodi kottida ei laseks. Aga noorena ei osanud oma õiguste eest seista.
Jah, nii on. Ma ise olen seni väga-väga kergelt pääsenud, ainus arvestatav hilinemine mingi 6 tundi Helsinki lennuväljal.
DeleteTegelikult oli mul peaaegu sarnane juhus, et mulle öeldi: piletit pole. Pidin lendama Tallinnast tagasi Torontosse. Lend oli väga vara ja ma kasutasin võimalust eelmisel õhtul kohvrid ära viia. Ning check-in lauas teatati, et mul ei ole sellist lendu. Ma ei mäleta, kui kaua ma seal ootasin, kui nad proovisid aru saada, miks seda näha pole. Lõpuks ikka leidsid üle, aga üsna närvesööv hetk.
DeleteMingil ajal oli meil üks lend üle Amsterdami, mille puhul ei saanud online check in teha. Amsterdamis polnud õieti mingit teadet, ning koht, kus justkui pidi olema check-in, asus hoopis alumisel korrusel, kuhu keegi ei osanud juhatada. Ning sealgi tegeleti meiega alles väravas. Närvesööv, kui asjad ei käi nii, nagu oled harjunud ja ootad.
Aastaid tagasi võeti mind lennukist maha Tlln-Oslo lennult kui juba kõik lennukis istusid ja uksed suletud ja viidi turvakontrolli uuesti mind ja mu käsipagast kontrollima, kuna üks turvakontrolli töötajatest oli öösel unes näinud et mul on lõhkeaine pagasis. Lõpuks lasti küll lennule kuid lend hilines.
ReplyDeleteKuidas ma tean sest esiteks lobisesti mulle see ise välja teises kontrollis ja sain pärast vabanduskirja lennujaamast.
Teiseks kui ülemus oli mulle NY-Helsinki pileti ostnud kuid ei öelnud et see oli stand by pilet.
Kas keegi oskab öelda, mis loogika on selles, et pärast Trumpi ja Eloni ametisseasumist on korraga teie mandril lennukatastroofide laine? Isegi kõigi komisjonide üheaegne vallandamine ei saaks ju nii kiiresti seda efekti esile kutsuda, või on lennujuhid ja tehnikud ka kõik USA-s lahti lastud?
ReplyDeletePS. ma ei lenda põhimõtteliselt, seega neid kogemusi mul ei ole, v.a. et ema väitel olevat me õega (ja temaga muidugi) umbes aastavanusena mandrilt Hiiumaale lennanud ja terve tee röökinud. Ise ei mäleta.
DeleteKas teil seal rongiga ei saa sõita?
Esialgu olen päris kindel, et ei muud midagi kui kokkusattumus. Samas kui jätkub pikemalt peaks muid põhjusi otsima.
Deletema oleks nagu lugenud, et ka lennujuhte lasti kõvasti lahti. Või oli ainult see, et lennujuhte oli algusest peale vähe ja oli just võetud vastu otsus neid juurde värvata, ja siis pandi sellele blokk peale. Aga see ei tohiks tõepoolest nii kiiresti mõju avaldada.
DeleteMorgiele vastuseks: mul oli kunagi ammu samamoodi arvamine, et rongiliiklus siin tihe, aga ma ei teagi miks rongiga eriti ei sõideta. USAs ei oskagi ühegi peale kohe otse mõelda. Kanadas siiski sõidetakse lähilinnadesse ja Montreali ja Ottawasse, aga hinnad on palju krõbedamad kui et autoga sõita. Olen uurinud. Vaatasin huvi pärast, kuidas Bostoniga lood on. Paistab, et sama lugu. Saab näiteks New Yorki või Washingtoni. Teien alternatiiv on buss, mis sõidab umbes ööpäev. Pole ime, et autodega palju rohkem sõidetakse.
DeleteVähe teist tüüpi üleelamised olid eelmise aasta Šotimaa reisi ajal. Esiteks maandus lennuk Heathrow’s kaks korda. Terve elu käis silmade eest läbi. Vaatad kauneid linnatulesid, elevus-põnevus ja siis järsku lambist lennukil nina väga õhku ja kiirus üles, uuesti taevasse. Ja siis 10min pärast uus katse. Hiljem kolleeg, kes on kunagi aastaid lennusaatjana töötanud yts, et algajad vahel maanduvad liiga suurel kiirusel ning kui vanempiloot enam midagi päästa ei saa, viib lennuki uuesti üles ja toob rahulikumas tempos maapeale. Vahel on ka linnud või ilmastik.
ReplyDeleteTeiseks, Londonist Edinburghi lennates istus mu kõrval noor muslim. Närviline, uuris lennuki turvakaarti, niheles, katsus kogu aeg tooli alla pandud kotti ning vaatas telefonist miskise mulla sugestiivset laadi ülekannet YTst. Nagu juhendataks kedagi missioonil. Ja mul oli kogu aeg ebaturvaline tunne. Kuidagi see närvilisus ja ebakindlus nakkas.
Kui õnnis ma lõpuks olin kui lennuk maandus :D
Mnjah, ma oleks võinud potensiaalse pommipoisi kõrval ülereageerida, hea et pole ette tulnud.
DeleteKK-le väike vihje: lennuk võib maandumislähenemise katkestada kui eelmine lennuk pole jõudnud rada vabastada ~
DeleteSattusin kord Miami asemel Venezuelasse, kuna Miamis oli torm. Öösel oli Caracase lennuväljal kõik suletud, ühtki töötajat polnud, kohale imbus ikka igasugu sulelisi ja üksi ei julgenud vetsugi minna pluss pagasit pidi ka veel sinna kaasa tassima.
ReplyDeleteVenetsueela on kuuldavasti tõepoolest õige kahtlane paik, seikluseks natuke liiga põnev. Seni olen maandunud alati lennuväljal kuhu pilet ostetud. Ei meenu ühtki raskemat masndumist ega õhkutõusu.
Delete