Kuna mindfulness on midagi, mida saab kodus tasuta harjutada, tundub see tihti ideaalse lahendusena stressi ja vaimse tervise probleemide vastu.
Mindfulness on budismist pärit meditatsiooniliik, mille käigus keskendutakse sellele, mida hetkel tajutakse, mõeldakse ja tuntakse.
Esimesed kirjalikud tõendid selle kohta pärinevad Indiast enam kui 1500 aasta tagusest ajast. Dharmatrāta meditatsioonitekst, mille kirjutas budistide kogukond, kirjeldab erinevaid meetodeid ja sisaldab viiteid depressiooni ja ärevuse sümptomitele, mis võivad tekkida pärast meditatsiooni.
Seal on ka kirjeldatud psühhoosiga seotud kognitiivseid häireid, samuti dissotsiatsiooni ja depersonaliseerumist (tunnet, et maailm on "ebareaalne").
Viimase kaheksa aasta jooksul on teadusuuringud selles valdkonnas plahvatuslikult kasvanud. Uuringud näitavad, et negatiivsed kõrvalmõjud ei ole haruldased.
2022. aastal läbi viidud uuring, milles osales 953 regulaarselt mediteerivat inimest USA-s, näitas, et üle 10% osalejatest koges olulisi negatiivseid kõrvalmõjusid, mis avaldasid märkimisväärset mõju nende igapäevaelule ja kestsid vähemalt kuu aega.
2020. aastal avaldatud ülevaade rohkem kui 40 aasta teadusuuringutest tõi välja, et kõige sagedasemad kõrvalmõjud on ärevus ja depressioon, millele järgnevad psühhootilised või luululised sümptomid, dissotsiatsioon või depersonaliseerimine ning hirm või paanika.
Uuringud on samuti näidanud, et negatiivsed mõjud võivad ilmneda ka inimestel, kellel ei ole varasemaid vaimse tervise probleeme ja kes on meditatsiooniga kokku puutunud vaid mõõdukal määral, kuid mõju võib olla pikaajaline.
Läänemaailm on juba pikka aega teadnud neist probleemidest
Samas on tõendeid, et mindfulness võib heaolu parandada. Probleem on aga selles, et mindfulness’i treenerid, videod, äpid ja raamatud ei hoiata peaaegu kunagi võimalike negatiivsete mõjude eest.
Juhtiv mindfulness’i õpetaja ja budistlik vaimulik Ronald Purser kirjutas oma 2023. aasta raamatus McMindfulness, et mindfulness on muutunud kapitalistlikuks vaimsuseks.
Ainuüksi USA-s on meditatsioonitööstuse väärtus 2,2 miljardit dollarit (1,7 miljardit naela). Mindfulness’i valdkonna juhtfiguurid peaksid teadma, et meditatsiooniga kaasnevad ka riskid.
Mindfulness’i liikumise üks võtmetegelasi Jon Kabat-Zinn tunnistas 2017. aastal intervjuus The Guardianile, et „90% teadusuuringutest mindfulness’i positiivsete mõjude kohta on kehval tasemel”.
Samas kirjutas ta 2015. aasta Ühendkuningriigi parlamendi mindfulness’i aruande sissejuhatuses, et mindfulness võib muuta kes me oleme inimestena, kogukondadena, ühiskondadena ja isegi liigina.
Selline peaaegu religioosne vaimustus mindfulness’i võime üle mitte ainult üksikisikuid, vaid kogu inimkonda muuta, on selle toetajate seas tavaline. Paljud ateistid ja agnostikudki usuvad, et mindfulness võib suurendada maailma rahu ja kaastunnet.
Meedia on mindfulness’i käsitlenud kallutatult
2015 aastal kirjutas Miguel Farias koos kliinilise psühholoogi Catherine Wikholmiga raamatu "Buddha Pill", kus oli ka peatükk meditatsiooni negatiivsetest mõjudest. Meedia, sealhulgas New Scientist ja BBC Radio 4, levitasid seda laialdaselt.
See uuring hõlmas üle 8000 lapse (11–14-aastased) 84 koolist Ühendkuningriigis, ajavahemikus 2016–2018. Tulemused näitasid, et mindfulness ei parandanud laste vaimset heaolu võrreldes kontrollgrupiga ning võis isegi halvendada nende seisundit, kes olid vaimse tervise riskigrupis.
Eetilised küsimused
Kas on eetiline müüa mindfulness’i äppe, õpetada meditatsioonikursusi või kasutada mindfulness’i kliinilises praktikas, hoiatuseta selle võimalikest kõrvalmõjudest?
Arvestades tõendusmaterjali kõrvalmõjude sageduse ja mitmekesisuse kohta, peaks vastus olema „ei”.
Paljud mindfulness’i õpetajad aga usuvad, et see praktika saab ainult head teha ega ole kõrvalmõjudest teadlikud.
Kõige sagedasem lugu, mida kuulen inimestelt, kes on mindfulness’i negatiivseid mõjusid kogenud, on see, et õpetajad ei usu neid. Tavaliselt öeldakse neile lihtsalt „Jätka mediteerimist, küll see möödub”.
Uuringud kuidas ohutult mediteerida, on alles hiljuti alanud, mistõttu puuduvad selged juhised.
Siin on ka laiem probleem – meditatsioon tegeleb ebatavaliste teadvusseisunditega, kuid meil pole veel piisavalt psühholoogilisi teooriaid nende mõistmiseks.
Kuid olemas on ressursid, kust inimesed saavad meditatsiooni negatiivsete mõjude kohta rohkem teada. Nende hulka kuuluvad:
- Veebilehed, mida on loonud mediteerijad, kes on kogenud tõsiseid kõrvalmõjusid
- Akadeemilised käsiraamatud, kus on sellele teemale pühendatud eraldi sektsioonid
USA-s on olemas isegi kliiniline teenus, mis on suunatud neile, kes on kogenud ägedaid ja pikaajalisi meditatsiooniprobleeme. Seda juhib mindfulness’i uurija.
Kokkuvõte
Kui meditatsiooni kasutatakse heaolu või teraapia vahendina, peab avalikkus olema teadlik selle potentsiaalsest kahjust.
Mida lugejad asjast arvavad, kas on ise harrastanud, on tundnud positiivseid või negatiivseid mõjusid?
Mina harrastan. Mõjud on positiivsed.
ReplyDeleteKaheksakümnendate keskel sokutas meie suguvõsa meditsiinimatriarh minu kui pere musta lamba Seewaldis toimuvale eksperimentaalkursusele. Kolme kuu jooksul käidi läbi kogu toonane eneseabi spekter, servapidi puudutan seda teemat ka ilmuvas teoses.Toona tegelesin enesesisendusega (täna ütleksin NLP) tund-poolteist päevas, nüüd juba aastaid minut-paar hommikul ja õhtul. Sain abi, küllap toimib positiivne enesesisendus tänapäevalgi:) Negatiivseid mõjusid ei täheldanud.
ReplyDeleteKõik on hästi või vähemalt paremini kui naabril, Belgia Kongo võsan.....st rääkimata toimib alati😁 Käesolevat momenti oskad eriti hinnata kui võrrelda hambaarsti toolil puurimisel viibimisega😉
DeleteSelge see, et ühegi asjaga ei maksa lolliks minna. Läänemaailm armastab sellele nö mindfulnessile kõvasti kellasid ja vilesid juurde panna ja kokkuvõttes tekib selle teema ümber täpselt samalaadne polariseeritud jahu, nagu paljude teiste teemade puhul.
ReplyDeleteKahtlen väga, et inimene, kes vaikselt õpib enda sisse vaatama, enesele kuidagi kahju teeb. Lääne meditsiin on hetkel mõnevõrra jäigal positsioonil, et maailmavalu vastu ei ole miskit paremat kui tubli antidepressant. Samas, probleeme nende võtmine ei kaota, lihtsalt p..ui on :) Ühiskond noogutab tunnustavalt pead: väga tubli, paraneb, lihtsalt elu lõpuni tuleb (antidepressante) võtta. Kui keegi end vaimselt samasse seisundisse mediteerib, kiputakse aga kartlikult ohkima: oioi, pseudoteadus-pseudoteadus, mis nüüd küll saab! :)
Arvan, et need, kes mindfulnessist kaagutavad, tehku seda rahus ja need, kes selle asemel päris asja otsivad..neil on muudki teha :)
Nii väga nõus Sinu arvamusega! Ravimitööstuse lõa otsas olevad arstid on samas varmad pille välja kirjutama, informeerimata patsienti nende pikaajalisest kahjulikust mõjust tervisele.
DeleteRääkimata sellest, et esimene antidepressant, mis välja kirjutatakse, aitab vähem kui pooltel juhtudest, kas pole üldse mingit toimet või on kõrvalmõjud (mille nimekiri algab: sage, kuni ühel tarvitajal kümnest) talumatud, sh depressiooni süvenemine ja enesetapusoov.
DeleteTagapool on kommnetaar ka sellest, kuidas artiklis on kõik uhhuu ja lihtne enesevaatlus ühte patta pandud. Olen nõus. Tom, sa tegeled mindfulnessiga iga kord, kui mäel suusatamas käid, sest sul pole ju muud valikut, kui keskenduda olemasolevale hetkele ja antud tegevusele ning iseendale selles tegevuses. Sa ei mõtle ju kommunaalmaksudele vms. Sa oled täiesti teadlikult kohal, muidu käiksid lihtsalt käkaskaela alla.
Lisan veel, et ei ole harv, kui patsient arstile kurdab, et tunneb ravimi kõrvaltoimeid, aga positiivset mõju mitte ja arst seepeale vastab: see peab aitama! Küll kõrvaltoimed mööda lähevad, võtke seda rohtu edasi.
DeleteVaidlen vastu. Esiteks, läänemaailm on juba kõvasti uurinud harrastusspordi ja aeroobse liikumise mõju vaimsetele probleemidele, seega ei loodeta sugugi ainult antidepressantidele.
DeleteTeiseks, füüsilise liikumise hea mõju ei sõltu mindulnessist vaid see on vägagi füsioloogiline - organismi poolt toodetav närvikasvufaktor ja muud ained.
Kolmandaks, antidepressandid võivad just nimelt aidata probleemi eemaldada, muidugi juhul kui need patsiendile ja probleemile sobivad. See sobivus jah tehakse kahjuks kindlaks katseeksituse meetodil ja liiga palju statistika peale lootes, aga inimesi, kes saavad kohe abi suhteliselt lühiajalisest kuurist, on küllaga.
Lisan veel, et nö ametlik meditatsiooni kõrvaltoimete nimistu võiks ilma igasuguste kahtlusteta olla põnev lugemine :)) Umbes nagu "Teadustöö apelsinide pikaaegsest vaatamisest tingitud (võimalikest) kõrvalmõjudest". Avalikkusel on õigus teada!
ReplyDeleteArtiklis on meditatsioon ja esoteerikarägastikus ekslemine segi aetud. Päris "mindfulness" (see sõna on nii ära lörtsitud, et kahjuks tuleb "" panna) võib olla mudrat hoides hingamine ja visualiseerimine, aga ka puude ladumine, kudumine, metsas kõndimine ja miks mitte suusatamine ;)
Minu kogemus meditatsiooniga on meeldiv :)
Hmmm..., kui sellise nurga alt vaadata siis ma vist poolkogemata teen neid niinimetatud mindfulnessi asju puhtalt sellepärast, et meeldib - metsas hulkuda, mere ääres istuda, jooksmas või suusatamas käia, reisida, ... Tänapäeval eeldab kõikse kallima ressursi "VABA AEG" olemasolu. Äkki pole probleeme just seepärast, et olen alati valinud tööd ka selle järgi kui palju aega endale jääb.
DeleteMina just hiljuti (täpsemalt viimased kaks nädalat) üritasin sotti saada, mis see mindfulness on ja mis ta teeb või tegema peaks. Kui seda protsessi lähedalt vaadata ja üritada tükkideks võtta, siis muutub kõik väga segaseks ja küsimusi aina tekib (ja populaarteadusest neile vastuseid ei saa). Tõsiselt soovitan esmalt küsida: kui sa räägid mindfulnessist (või meditatsioonist), siis millest sa õieti räägid? Tegelikult sa, TT, ei tea seda, sest sa pole grammi võrragi süvenenud. Küsimused aga on tõsiteaduslikud, alates sellest, mis on õieti mõte ja lõpetades sellega, mis on aeg ja kuidas aju töötab. Ülinaiivne on arvata, et ajutegevusega "tegelemisel" üldse mingit varjupoolt olla ei saa. Kui siin midagi müstilist on, siis see, et see kellelegi üllatusena saab tulla.
DeleteMa olen püüdnud, aga ei suuda ega oska mediteerida. Mõte läheb uitama. Tahaksin küll suuta iseenda tundmise ja tajumise juures püsida. Usun, et kindlasti on kõrvalmõjud, samas olen üsna veendunud, et mina omas pealiskaudsuses ei suuda endale neid kunagi tekitada. Ehk siis, mõistlikus koguses kindlasti kasulik. Nagu savasana joogatunni lõpus, mis on vaieldamtult mu lemmik joogas.
ReplyDeleteEespool leiti, et farmaatsia on saadanast, aga iga vaimse tervise spetsialist teab, et probleemide puhul on haigel lisaks ravimitele kindlalt tarvis ka tuge teraapia näol, sest ravim iseenesest ei muuda mõttemustreid, eriti kui tegu on ennastkahjustava v traumeeritud patsiendiga. Ja toetavad lähedased otse loomulikult! Ykski mindfulness, aga ka ykski tablett ei aita kui su ymber toimub pidev kodusõda, kriis, nälg, kylm ja vägivald. Vaja on KESKKONNAMUUTUST.
ReplyDeleteMeditsiinis on probleem, et naiste kaebusi ja kõrvalmõjude kirjeldusi ei kuulata. (Minul läks see kogemus rohkem kui korra põmst elu maksma.) Sellepärast otsitakse alternatiive, sest kohustused on vaja täita iga hinna eest, või muidu. Siis loomulikult on muinasjutt ravikristallidest ja enda "terveks mõtlemisest" esimene, sest tundub odav, ja justkui ei nõua eriti lisakulutusi.
ReplyDeleteOo, mulle endale meeldib ka väga mediteerida. Varem oli õnneseisundi esilekutsumiseks vaja kõigest diiselmootori harmoonilist lörinat, see oli nii õnnistavalt sulnis ja kaunis. Kahjuks ma sellega enam palju tegelda ei jaksa. Jäänud on veel imettegevate puitude ja õnnelikukstegevate nuppudega karpidega tegelemine (kitarri- ja muu pillikola, eksole) ning tõelist õnne esile kutsuvate imeharuldaste võluesemetega tegelemine. Need viimased on väga haruldased vanad amuletid, milliseid pole enam eriti saada, seepärast tuleb nendega töötada hoolikalt ja mitte vedelema jätta. (Suuuure rattaga soome vokk, ma ketran tellimisel erinevaid loomi kokku).
ReplyDeleteSygisel ostsin u 1200 euri eest kristalle. Selle raha eest sain 4x30 tonni erinevaid fraktsioone kevadisteks mõtlustegevusteks, aga nirvaanast on puudu segumasin ja tglt ka saalungimaterjalid. Maailm ikka ei ole täiuslik, kuidas ma ka ei punnita.
Lisan siia kommentaari, millest oleks pidanud alustama ... definitsiooni, mis mediteerimine on, et oleksime ikka samal leheküljel.
ReplyDeleteTehisaru: Meditatsioon on vaimne harjutus, mis hõlmab tähelepanu suunamist, meele rahustamist ja lõõgastunud või kõrgendatud teadlikkuse seisundi saavutamist. Seda kasutatakse sageli stressi vähendamiseks, emotsionaalse heaolu parandamiseks ja vaimseks kasvuks. Meditatsioonitehnikad võivad erineda, kuid tavaliselt hõlmavad need teadvelolekut, hingamiskontrolli, mantra kordamist ja visualiseerimist. Juured erinevates religioossetes ja filosoofilistes traditsioonides, kuid harrastatakse ka ilmalikult tervise ja heaolu edendamiseks.
Kasutusalad selgitavad ka miks ma pole huvi tundnud, pole vaja olnud.
"Teadvelolek ja hingamisharjutused". Kas tõepoolest oleks vaja neile pidulikult mingit avalikku "kõrvaltoimete nimistut"? Hea küll, keegi joriseb mantrat - siis mis? Kus on kahju? Keegi visualiseerib endale taevast miljonit - ei tule. Või äkki tulebki ;) Ikkagi: kus on kahju?
ReplyDeleteKellelgi tekib "tunne, et maailm on ebareaalne". Vaevalt tal maapinnale astudes tunne on, et seda jalge all pole - küllap ikka see inimlik eneseupitamine ja muu mudru hakkab äkki ebareaalsem tunduma. Kus on kahju? Keegi "on teadvel" - hm..et siis nagu ei tohi või? :))
Hingamisharjutustel võiks küll, vähemalt kui need on nii radikaalsed nagu näiteks nn vabastavas hingamises. Aju hapnikuga üleküllastamisel on omad riskid.
DeleteÕigust öelda on omad riskid igasugustel kehalistel harjutustel, nagu igaüks, kes trenni teeb, teab öelda, ja on hea neid riske teada.
Artiklis mu arust rõhutatakse eelkõige sellele, et meditatsiooni ja mindfulnessi puhul räägitakse üldjuhul ainult positiivsetest mõjudest (eriti muidugi kommertsiaalselt huvitatute poolt) kuid uurimused väidavad, et esineb ka negatiivseid. Tasakaalus kodaniku puhul pole ilmselt eriti oluline aga eelnevalt probleemidega ja tundlikule inimesele võib potensiaalne negatiivne mõju palju halba teha. Kui loodad mediteerimise või mindfulnessiga deprekast jagu saada ja kohe ei aita võib tekkida tunne, et oled omadega nii augus, et isegi see mis kõiki "päästab" mind ei aita.
DeleteMeditatsioon on ajutegevus. Seda saab jälgida ja on jägitud teadusliku meetodiga (st ajutegevust mediteerimise ajal, mediteerivate munkade aju jms). Et sellel saab olla kellelegi potentsiaalselt ebasoovitavaid mõjusid, ei tohiks kuidagi moodi ühelegi mõtlevale olendile üllatusena tulla.
DeleteSelge see, et igasugusel füüsilisel liikumisel ja ka mõtlemisel on oma kõrvaltoimed. Saan aru, et TT teemapüstitus kujunes populaarsetest ja kättesaadavatest allikatest loetud artiklite põhjal - igati loogiline. Samuti on loogiline, et praegu kiputakse tuginema kõigepealt iseenda arvamusele ning kusagilt loetud meediatilgad on lihtsalt võimalus enda mõtteile kaalu lisada. Paljud teevad seda, eks ma isegi :) Hästi popp on rääkida teadusest ja sama popp on rääkida "mindfulnessist". Samas ei viitsi kumbki "pool" päris teadustöid lugeda: igavates tekstides sonkida ja mitme uurimuse põhjal iseseisvaid järeldusi teha. Digilehest on palju lihtsam "kokkuvõtvaid tsitaate" lugeda ja hiljem seltskonnas "teadusele tugineda"
DeleteMeditatsioon on isiklik kogemus ja seetõttu nö teelauas "mindfulnessi" üle arutamine suurt kasutegurit omada ei saa. Ka meditatsiooni nö kõrvaltoimete infolisti teha oleks seetõttu pigem mõttetu: seda loetaks ainult fun-i pärast, õigemini selleks, et oma tähtsale arvamusele poolt- või vastuargumente saada ning ajaleheartiklites kirgi kütta :)
Viimane kommentaator ütles hästi, et meditatsioon on ajutegevus ning tõepoolest: ajutegevusel on igasugused kõrvalmõjud. Võib vast öelda, et me kõik oleme oma elamise kõrvaltoimete tunnustähed :)
Kiidan takka: on tõesti väga isiklik kogemus. Sest inimesel on isiklik aju ja kõik muu sellega kaasnev on ka isiklik. Kui inimene hakkab esimest korda elus vähe sügavamalt oma mõtlemise üle mõtlema ja/või üritab seda kõigest jõust maha suruda, ja kui sellele liitub veel eelarvamus imetoimest, pluss neurootilisus, siis pole ju ime, kui kogemus on negatiivne. Selle mõistmiseks pole tegelikult teadust vaja. Ning kui mõni neurootilisusele kalduv juhtub veel kogema selliseid nähtusi, mis kaasnevad kehavälise kogemusega, siis ongi põrgu lahti. Samas kui mõne teise jaoks on seesama ülilahe, elumuutuev kogemus. Muide, osa kristlasi on juba ammu seda trummi tagunud, et meditatsioon on kuradist, nii et teadus on ses osas ajast kõvasti maas :)
Delete