Monday, October 16, 2023

Piiride tajumisest

Riigikogusse saamine paneb inimese realismitaju tõsiselt proovile. Peale täna loetud reformierakondlasest riigikoguliikmest linnastrateegi artiklit tekkis sügav veendumus, et mida hõredam valitsusaparaat ja ametnike armee, seda parem kõigile. Tüüp kiidab mingit kurat teab kus asuva Euroopa Transpordiohutuse Nõukogu soovitust maanteede kiirus 80 ja linnasisene 30 peale viia - kui keegi peaks sellise seadusemuudatusega välja tulema lähen mina ka Toompeale meelt avaldama. Põhjenduseks toob vajaduse liiklussurmade arv 30'ni viia. Aga miks mitte üldse nullini viia - keelame autod hoopistükkis ära, milleks koera saba jupi kaupa lõikuda. Pealegi on loodus niikuinii piirkiiruse määranud - c ehk 299792.458 km/s😜 Alternatiiviks oleks inimeste liikuvuse vähendamine - transpordiamet väljastaks kuponge, mitu kilomeetrit kodanik kuus tohib läbida - parem vist mitte ideid anda😁 

Saastamise vähenemise väide ei kannata üldse kriitikat - väiksem kiirus tõepoolest vähendaks saastamist ühel tasapisi ühtlaselt kulgeval autol aga suurendab seda oluliselt kui iga natukese aja tagant pidurdad ja kiirendad ning istud metsikutes ummikutes. Väiksema kiirusega väheneb teede läbilaskevõime ja tõuseb liiklustihedus. Ummikute tekkimine ja kestvus tõuseb hüppeliselt teatud kriitilise liiklustiheduse saavutamisel. Demagoogiliselt näidatakse graafikutel CO2 g/s (grammi sekundis) sõltuvust auto kiirusest (minimaalne 30km/h lähedal) - võtmata arvesse, et väiksema kiirusega töötab mootor kauem sama vahemaad läbides. Teistel saaste komponentidel nagu CO, NOx ja HC ühendid hoopis erinevad graafikud, CO ja HC ühendite hulk näiteks läheneb nullile just kõrgematel kiirustel.

Alternatiiviks pakutud investeerimine jalgrattateedesse ja rongiliiklusse pole mingi lahendus. Absoluutne enamus kodanikke ei suudaks Eesti kliimas rattaga tööl või poes käia isegi kui rattateede võrk oleks tihe ja ohutu. Ise olen suht aktiivne rattur aga igapäevaselt küll ei viitsiks paarkümmend kilti sõita, eriti kui mõelda ilma või asjade hulga peale, mida vaja kaasas kanda või poest osta. Lisaks ei maksa unustada ekstra ajakulu. Raudteevõrku suurt tihedamaks ehitada poleks ei majanduslikult ega keskonnasõbralikkuse seisukohalt meie asustustiheduse juures mõistlik. Bussipõhist ühistransporti saaks kindlasti paremaks teha. Ma näen suurimat perspektiivi eelkõige Bolt'i tüüpi teenusel kui saad nii tõukse, kui autosid iga nurga pealt haarata ja mõistliku tasu eest kasutada just siis kui tarvis, samas muretsemata remondi, teeninduse või parkimise pärast.

Kinniste piiride korral oleks igatepidi lihtsaim kuid ebapopulaarne ja poliitilist enesetappu tähendav lahendus maksudega bensuhinna hüppeline kasv - inimesed jaksaks vähem bensu osta ja sõita, ummikuid oleks vähem, saastaksime vähem, riigitulud kasvaks. Olgem ausad, autoomanikud (ka paljud "rohelised") poleks sellega mingil juhul nõus. Mis arvate piirkiiruse ja üldse laiemalt inimeste transpordi teemadel? 

7 comments:

  1. Kogu see rohepööre on ebateaduslik hullumeelsus.

    ReplyDelete
  2. Pole just rohepöörde fänn aga hoopis praktilisematel põhjustel. Inimtegevusest põhjustatud kliima soojenemine on väga tugevalt teaduslikku tõestust leidnud. Paraku pole mul mingit usku, et inimkond oleks võimeline enda enesehävitajalikku käitumist muutma, ehk siis milleks võidelda asjade vastu mida muuta ei saa.

    ReplyDelete
  3. Ei tea, kust sina oma infot ammutad, aga on küllalt ausameelseid teadlasi, kes inimtekkelise kliimasoojenemise ebateaduseks on tunnistanud. Ära tule rääkima nn 97%, kes vastupidist väidavad, mis on teatavasti ka laest võetud protsent nagu see 1,5 C soojenemine jms jama. Tõepoolest arvad, et inimesed suudavad kliimaprotsesse mõjutada?!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Loomulikult ei suuda, kõik on ainult jumala kätes 😂 Muidugi kui jumalasse uskuda.

      Delete
  4. It’s the planet where Science is, essentially, just computer modelling. Put your non evidence based assumptions in and the computer does the rest. No need for hypotheses, or any of that kind of nonsense, on that planet.

    On our planet this kind of prediction is probably more akin to astrology, than what we generally have called science for the past 300 years.

    ReplyDelete
  5. Oh, jah, nagu varemgi mainitud siis usupõhiseid veendumusi pole võimalik faktidega ümber lükata. Punane vein on kirikus kristuse veri ja leib tema liha kui õieti mäletan, omaette põnev kannibalistlik rituaal :D

    ReplyDelete
  6. Oot-oot, mina olen kuulnud et need maainimesed pidid meil julged ja tugevad olema. Nüüd räägite et, ilma autota surevad ää 😀

    ReplyDelete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!