| Esimene pilk Islandile lennukiaknast |
Tund aega hilinemist tähendab maha visatud aega, millega pole miskit tarka ette võtta, kaua sa hing ikka moblaga internetis surfad. Pikalt ei kaalunud kas osta paar 150 grammist minipudelit või liitrine pakivein. Hindasid nähes haarasin paki punast veini, pole ju vahet, ega seda kellelegi kingiks vii. Ausalt öeldes on vägagi kummaline, miks peaks lennujaamas igatsorti kallite kärakate vahel pakiveini müüdama - kriminaalne inimeste illegaalselt jooma ahvatlemine. Kassas mu ees ostis paarike überkallist konjakit ja paar veini, üle 200 taalase arve maksid silma pilgutamata. Kassaneiu vaatas mulle otsa: see on kõik? Jaa. Kas te teate, et vein pannakse kinnisesse kilekotti ja seda ei tohi avada enne sihtkohas tollist läbiminekut. Minu jaatav vastus tuli ilmselgelt liiga kiiresti suutmata veenda kassapidajat, kes kordas oma jutu üle. Muutusin juba kannatamatuks, jaa-jaa, nad ju ometigi ei saa mulle purukainele täiskasvanule jätta veini müümata paljalt kahtluse tõttu, et äkki joon kohe nurga taga nahka.
Näitsik lõi ohates veini kassast läbi, sulges kilekoti eriti hoolikalt, ulatas pakendi mulle, vaatas silma ja rõhutas veel kord: Kotti ei tohi avada enne sihtkohta jõudmist. Vaatasin talle rahulikult ja kindlalt silma: Ma ei ava kotti enne Reykjavikki jõudmist. Väga lihtne öelda kuna ma ei valetanud, miks ma peaks koti avama, piisab ju näpuga koti sisse korgisuuruse augu tegemisest millest saab paki kaela läbi suruda. Auk tuleb muidugi teha põhja peale, siis väiksem võimalus, et kellelegi silma jääb ehkki ma pole kuulnud, et sihtkohas tollikontroll õiendama hakkaks miks kotis olev jook kahtlaselt kerge. Ma ju ei riku nende seadusi, pealegi pole neil aimugi kas, mida ja kui palju tollivabast poest kaasa ostsin.
Igatahes niipea kui olin jõudnud lennuvälja keskel asuvasse pisikesse lisalennujaama istusin vaiksemasse nurka, surusin pöidla läbi koti põhja, keerasin paki tagurpidi ja pressisin veinipaki kaela august läbi. Keerasin korgi pealt ning mekkisin - ei midagi erilist aga täitsa joodav, kaasas oleva juustu ja küpsiste kõrvale igati sobiv. Kotis eraldi taskus oleva tsheki kui inkrimineeriva objekti kiskusin välja ja viskasin prügikasti. Veerandtunni pärast istus seljataha lärmakas noorteseltskond, kes korkis avalikult omad joogid ja kukkus neid häbenemata konsumeerima. Nüüd võis kindel olla, et kui seadusesilm peaks õiendama hakkama siis mind noorte taustal ei märgata. Paar korda lükati lendu veel edasi, lõpuks lasti pardale.
Istuma sattusin kahe korpulentsema pearätikutega muslimimammi kõrvale akna alla. Seljakoti panin üles kuid veinipaki jätsin enda kätte. Mul polnud kavaski lasta end teiste kodanike religioossetest veendumustest häirida. Ilmselt levis veiniaroomi ja kui võtsin veel paar lonksu ületas see prouade taluvusastme. Nad ei öelnud midagi kuid peagi saabus stjuuardess, kes naeratuse saatel pakkus välja: ehk oleks kõigil mugavam kui saaksime eraldi istuda. No problem vastasin, tõusin püsti, haarasin seljakoti ja veini ning mind juhatati ettepoole täiesti tühja rea juurde. Super, siin saan laiutades magada. Pool veini nahas pidasin piiri ja keerasin magama, kohale jõudes istun ju kohe rooli, nad ei pruugi veini järgi lehkavale turistile autotki anda. Uni oli sügav ja kosutav aga lühike, ärkasin kui kabiinis tuled peale pandi ning maandumisest teatati.
Olime üllatavalt palju aega tasa teinud, sest enne õhku tõusmist kaotasime 1:20 kuid maandusime vaid 45 minutise hilinemisega 09:20. Lennuk sõitis siva jaamahoone juurde ja kohver tuli lindil õige kiiresti. Krabasin selle ning jalutasin Eesti passi kasutades passikontrollist läbi - alati oluliselt kiirem. Tollis kulgesin massis rohelist koridori mööda ja leidsingi end Islandi pinnalt. Mobla olin juba peale lülitanud, ühendas end automaatselt kohaliku võrguga. Otsisin välja autolaenutuse numbri ja helistasin: telefonist kostis - valesti valitud number! Suur Jama #4. Proovisin mitut moodi, küll ilma suunakoodita ja pluss märgiga kuid sellestki polnud tulu. Vahetasin manuaalselt võrku, eri võrkude katsetamise peale kulus oma veerand tundi, miski ei aidanud. Kuradi jama, firma veebilehel oli vaid telefoninumber ja email.
Astusin suvalise reisuagendist noormehe juurde ja seletasin olukorda ning palusin tal minu eest helistada, mida too ka tegi. Paraku ei võtnud keegi toru, tüüp lubas kümne mindi pärast uuesti proovida. Vahepeal üritasin lennujaama netiühenduse abil igasugu pähe tulevaid võimalusi, tulemuseta - ainus realistlik oleks takso võtta kui just jala ei taha kohvrit järgi vedades 9 kildist otsa sörkida. Takso puhul muutunuks kogu kokkuhoid soodsama rendihinna pealt mõttetuks aga vähemalt lahendus. Olin juba lootust kaotamas kui märkasin päästeinglit pikka kasvu kõhna hindu näol. Tüübi käes oli plakat rendifirma nimega. Astusin ligi ja tutvustasin end, ta polnud kuulnudki, oli hoopis teistele inimestele järgi tulnud. No ma ei lasknud nööbist lahti, kuni mees lubas ka mind ära viia. Kõik seitse klienti kokku kogutud jalutasime parkimisplatsile ja kobisime mikrobussi. 10:25 jõudsime rendifirmasse, pisikeses kontoris oli vaid üks teenindaja. Sõbralik aga kangekaelne pere trügis esimeseks, neil see õigus, olid lennujaamas minust tund aega kauem oodanud.
| Toyota Yaris Hübriid |
| Ilm lubatud vihmast palju ilusam, laavaväljad igal pool |
Jamasid tuleb ikka ette ja enamasti tähendavad need lisakulutusi. Hiljutisel USA reisil meie Euroopa moblad ega Skype ei ühendanud meile antud hotelli numbriga- nagu oleks vale numbri valinud. Tasuta pakutud hotellibuss jäi seega meist kasutamata ja pidime takso võtma. USA lennujaamades on selline kord taxfreest ostetud alkoga, et see viiakse pitserdatud kotis lennuväravasse ja saad selle kätte enne lendu.
ReplyDeleteTean jah, ehk siis ainult lennukis tarbimiseks😁
DeleteLihtsalt huvi pärast, kas see jama selle pakiveiniga on et tasandada lennuhirmu? Ei kujutaks ette sellist tsirkust muidu. Või oli see kirjanduslik liialdus?
ReplyDeleteOn jäänud muidu ka silma ka teistel reisidel.Võiks ju midagi muud välja mõelda kui pakiveini kilekotiga lennujaamas nurgas tinistada.
Ootan huviga hosteli ööbimist. Ei kujutaks ette isegi midagi sellist et paar dollarit säästa.
Sama hästi võinuks mahla osta, lihtsalt adrekalaks jääks puudu ;) Lennu puhul on mul algne põnevus ammu asendunud igavusega. Kunagi oli plaanis teha lenduripaberid ja väikelennuk soetada aga kallivõitu ja ajakulukas - eelkõige hooldus ja pidamiskulud. Reisil häirib mõttetu ajaviitmine ühel kohal istudes. Hosteli võtmine oli eelkõige soov uue kogemuse järgi, varem pole kunagi kusagil hostelis olnud.
DeleteMis hostelitel viga? Ma olen Reykjavikis hostelis ööbinud ja küllap ööbin veelgi. Eelmisel aastal jäi seal kahjuks käimata, kõik piletid olid olemas ja öömajad ja autorent makstud.
DeleteNojah, ega kõik inimesed pole sarnased. Pole vaja nii särtsu minna.
DeleteKaur on pika elu ära elanud küll, aga tundub siiani iga kord väga üllatunud, kui keegi temast teistmoodi mõtleb.
DeleteHeh, kogu internet mõtleb teisiti kui mina. Ei ole üllatunud.
DeleteAga praegu ikkagi Riina alustas, eks? "Ei kujutaks ette midagi sellist..."
Astun Kauri kaitseks välja :) - Riina oli ju see, kes siin üllatus (pakivein? hostel?) Ja pakiveini ning hostelite kaitseks astun samuti välja :)
Deletep.s. TT, ma loen su reisipostitusi alati mõnuga.
Islandil Toyota Yarisega? 😀
ReplyDeleteIsegi ralliässad sõidavad Yarisega kruusarallisid ja palju hullematel teedel ;) Tegelt muidugi on neil autodel vaid nimi sama, aga kui ei trügi sinna kuhu ei tohi sobib Yaris ülihästi.
DeleteMeil olid Islandil sada jama. Põhjuseks oli jobu reisikorraldaja / grupijuht. Alustuseks lendasime sinna mingite kristlike riigipühade ajal, kõik oli kinni, ka kõik - KÕIK - toidupoed. Aga me pidime matkama minema... Eestis ei ole mitte kunagi kõik kinni, muus maailmas hoolitsevad moslemid väikeste 24/7 toidupoodide eest, ainult Skandinaavias lakkab kogu elu riigipüha ajal täiesti. Esimesse mäkke me ei saanud üldse lähedalegi (teed kinni), kellelgi varastati seljakott kogu matkavarustusega ära, jama oli igasugust.
ReplyDeleteMis ikka. Lõpuks kõik sujus, käisime vajalikes kohtades ära ja jäime sõpradeks. Reisil tasub juba ette võtta rahulik suhumine - midagi juhtub niikuinii, kõike me kontrollida ei suuda ja ei ole vaja ka. Midagi läheb nihu ja jääb ära, midagi muud tuleb asemele.
Tund hilinemist või suletud autolaenutus on reisimise kontekstis ikkagi nohu.
Võtmesõna on positiivne suhtumine ja inglise huumor, oska leida igas tõrvapotis tilk mett ;) Ma isegi ei vandunud ... kedagi polnud kuulmas, arusaamisest rääkimata :D
DeleteNo meil oli makstud reis. Kommerts. Kallis - või no vähemalt keskmiselt kallis. Ja mured ei olnud mitte objektiivsed (ilm võib Islandil mille tahes üle lasta ja üldse võib välismaal ootamatusi olla), vaid reisikorralduslikud. Napist / laisast ettevalmistusest.
DeleteÄrapidine näide on paar korda nähtud ameerika kolleegid, kes on otsustanud tulla Eestisse jaanipäeva ajal komandeeringusse. "Miks kedagi kontoris ei ole? on ju teisipäev? mis riigipüha? mida ma nüüd siis teen siin????"
Kui maksad korraldamise eest aga korraldamine nigel siis muidugi põhjust nuriseda. See eri riikide riigipühade ja kommete enne üle kontrollimine on vajalik. Ma jäin kunagi USA's sõna otseses mõttes kuivale ja nälga sest kõik poed olid pühapäeval mingis idaranniku osariigis kinni - isegi bensukast keelduti õlut müümast, ehkki võisin seda oma silmaga imetleda.
DeleteHädad muidugi võimenduvad, kui enne reisi eeltööd ei tee. e-simid on olemas ja töötavad üle maailma, ei pea kohalikku sim-kaarti taga ajama või hotelli wifisid nuiama. Ka meie Islandi mured olid vähese ettevalmistuse süü.
ReplyDeleteVõõras tehnika on teine teema. Ma sõitsin automaat-kastiga autoga esimene kord USA-s, olin loll nagu lammas. Esimest korda ise autot käivitades pidin parkla turvatädi appi kutsuma - palun aita, olen euroopa turist ja ei saa autot käima! Ameeriklased on lahke rahvas, aitas ja naeratas.
Mina mõned aastad tagasi maandusin hilisel õhtutunnil Itaalias, lülitasin telefoni võrku, et whatsapiga kohaliku majutuse pakkujaga suhelda. Aga mida ei olnud oli mobiilne andmeside. No õnneks tavaline vanamoeline telefonikõne toimis ja sain siiski ühendust. Mõtlesin siis ka, et ma ise midagi valesti teinud, et andmeside ei tööta, kuigi kindlasti oli Euroopa andmeside olemas ja miski maht paketis tasuta. Majutaja siis ütles, et oli olnud 5G ülemineku katsetus ja probleem andmesidega oli üldisem. Järgmine hommik igaljuhul oli andmeside ka ilusti olemas ja toimis ka edaspidi.
Deletema olin ükskord just Prahas oma öömaja otsimas, kui tuli see Tele2 rike, millest ajalehes kirjutati. Siis oli päris hea meel, et ma pole nutitelefoni-inimene, sest siis ei oleks mul läpakat kaasas olnud, millega esimesse ettejuhtuvasse kohvikusse wifit ammutama minna.
DeleteNotsu, praktiliselt iga viimase 20 aasta jooksul toodetud moblaga saab edukalt wifit ammutada, isegi lennurezhiimis. Ehk siis kui läpakas sai wifi ühenduse oleks ka mobla saanud, viimane lihtsalt hulka kergem ja multifunktsionaalne. Reisil nii kommunikatsiooni, interaktiivse kaardi kui fotoka asetäitja ühes tillukeses pakendis.
DeleteOK, point. Aga mulle absoluutselt ei meeldi kaarti nii pisikese ekraani pealt vahtida, nagu läbi lukuaugu vaataks, ma tahan linnageograafiast ülevaadet, vähemalt paari kvartali ulatuses, mitte juhiseid "pööra järgmiseks vasakule".
DeleteFotokas ei huvita, ma lihtsalt ei viitsi pilte teha.
ma mõtlesin algul, et ma olen ju enamiku oma reise häälega ja võrdlemisi rahatuna teinud, siis on ootamatused ootuspärased. Ei saa kindel olla, et õhtuks sinna jõuad, kuhu mõtlesid, ega sedagi, kas üldse ulualla pääseb.
ReplyDeleteAga üks juhtum tõuseb eredamalt esile - kui ma hakkasin pärast kuud aega Itaalia vahetustudengi elu tagasi Eesti poole hääletama. Me ei olnud veel Euroopa Liidus ega Schengenis, aga ma olin hankinud Schengeni viisa. See ei kehtinud igal pool, nii et ma teadsin, et Austria ja Šveits on mulle kinni; Ida-Euroopa oli üldiselt ligipääsetav ilma viisadeta nii või teisiti.
Tegin niisiis plaani, et kohale lähen läbi Prantsusmaa (sest ma juba startisin Rootsist ja sealt oli lääne suunas lihtne sattuda); siis elan koha peal ja tagasi tulles lähen Põhja Itaalias hoopis itta kirdepiirile ja sealt läbi Sloveenia, Ungari jne, nii on otsem.
Hääletasingi põiki läbi Põhja-Itaalia (see on sealt LAI!), vaatasin, et õhtu käes ja ostsin peaaegu viimase raha eest rongipileti Sloveenia lähimasse jaama. Et seal leian mingi grüüne, kus magada ja siis hääletan kodu poole edasi, kodu praktiliselt paistab juba.
ja siis vualaa, tulevad Sloveenia piirivalvurid rongi peale ja nõuavad, et ma näitaks ette, et mul on piisavalt raha. Tuleb välja, et neil oli varanduslik tsensus, kes tohib riiki pääseda!
Ja kust mul see raha enam, kui ma olin rongipileti ostnud.
Ei aidanud seletused ega midagi, transportisid mu piirile ja andsid Itaalia kolleegidele üle, kes vaesekesed pidid minu frustratsiooni kuulama ja ütlesid kohmetult "ega meie ei saa midagi teha".
Panid mu maha esimesse Itaalia raudteejaama ja õpetasid, et hommikul tuleb rong lääne poole.
Aga kuna mul polnud mäletatavasti enam eriti raha, siis läksin leidsin jaama lähedal hoopis kena rahvuspargi, magasin seal öö ära ja hakkasin siis uuesti põiki läbi terve suure laia Põhja-Itaalia Prantsusmaa piiri poole hääletama, et Austriast ja Šveitsist ringiga mööda pääseda.
Selle pika kõvera tee peal juhtus nii, et üks kaastundlik itaallane ja üks naiivne poolakas (kes lõi mulle hästi kohmakalt külge ja siis häbenes kohutavalt) toppisid mulle raha pihku, nii et selleks ajaks, kui ma Szczecinisse jõudsin oli mul ootamatult tekkinud raha, et rongiga Varsavisse ja sealt koduni sõita.
Selle kõvera tee peal Prantsusmaal juhtus veel see, et üks, kes oli varem öelnud, et ma võin Pariisis tema poole ööbibma tulla, hüppas alt ära, kui
ma päriselt sinnakanti jõudsin, aga sellest polnud midagi, sest ma olin maailma kõige armsama ja lahkema Itaalia rekkajuhi autos ja ma sain tema auto ülemise nari peal magada ja ta söötis mul kõhu täis ja tänu autos ööbimisele sain temaga palju kaugemale põhja poole välja sõita - Arrasini välja. Ma siis korjasin talle jälle ühes peatuses põldmarju.
Nii et kokkuvõttes ei juhtundu midagi hullemat kui et teekond venis paar-kolm päeva pikemaks.
Wow, paistab, et sa noorest peast elasid julgemalt ja seiklusrikkamalt kui mina. Hääletanud olen aga ainult kodumaal ja nõuka ajal tudengina, no ja poisslapsel üldiselt veidi julgem kah.
DeleteMina vaese tudengina seiklesin Saksamaalt Frankfurdist Itaaliasse õppima rongidega, pärast seda kui olin bussist maha jäänud. Ikka hea mitme ümberistumisega, ühes rongis sõitsin piletikontrollija kõrval jänest, sest jaamast piletit ei saanud, öeldi, et rongist saab osta, aga ta ei saanud vist mu kehvast saksa keelest aru ja piletit igal juhul ei müünud. Šveitsi sisenemiseks mind ei kontrollitud, sest mul oli pilet Baseli Saksa osasse Jällegi, miskipärast ei müüdud mulle Šveitsi pooleni piletit, kuigi näitasin Frankfurdi jaamast saadud sõidukava ette. Aga õnneks taipasin vales jaamas maha minnes, et see pole teps mitte õige koht ja sõitsin Šveitsini jälle jänkut. Šveitsis pileti ostuga probleeme ei tekkinud, ainult rongis saadeti õigesse vagunisse, mis ka Itaaliani välja läks. Itaalia piiril rongis piirivalvurid kontrollisid passi, kuigi Itaalia oli siis juba turismireisideks viisavaba, oli mul õppimise jaoks siiski viisa olemas. Ja siis piirivalvurid arutavad omavahel, et mul ühekordse sissesõiduga viisa, üks ütleb teisele "ju siis lendas Šveitsi". Mult nad midagi ei küsinud ja sain ilusti Itaaliasse nii et hämama ei pidanud (see viisa oli tegelikult saatkonna töötajate viga, sest ma olin kirjutanud taotlusesse, et vaja mitmekordset ja sisenen Šveitsi kaudu). Seiklus veel jätkus, aga kohale ma jõudsin ning lõpuks kõik lahenes üllatavalt sujuvalt, mis siis, et ööpäevase hilinemisega. Aga pärast seda on kõik edaspidised reisid suht jamavabad olnud või siis pisikesed jamad lisavad veidi põnevust.
ReplyDelete