Thursday, June 19, 2025

Island3 Grindavik-Krysuvikurberg-Selfoss

11:44 Veel sooja õhkav laavavool tee kõrval
11:20 Keflavik Valisin Google mapi peal Grindaviki linna, toksasin directions ja start, Google põhjal viib tee otse linna mille osa majasid laavavool maha põletas ja kus viimane märkimisväärne aktiivsus alles aprillikuus aset leidis. Praopurse toimus linnast põhjapool Sundhnukur kraatrite real, Grindavik ja Blue Lagoon evakueeriti. Laava on korduvalt tee läbi lõiganud kuid üle värskete voolude rajati peale tardumist ajutised kruusateed. Värske laavavoolu võis eksimatult ära tunda süsimusta värvi järgi, kohe kruusatee alguses oli kiirusepiirang 30 km/h ja hoiatus, et seisma ei tohi jääda. Miks selgus peagi, ootamatult hakkas meeldivalt soe, laavamass polnud jõudnud veel täiesti maha jahtuda, kiirgas soojust. Mitu suurt buldooserit töötas aktiivselt üritades suht ebatasast laavavoolu pinda siledamaks nühkida. Peatuda ei tohtinud kuid madala kiiruse juures õnnestus auto aknast paar pilti teha.

Keflavik-Krýsuvíkurberg 41-43-427, 45 km 47 min
Plaan oli linnast toidupoest veidi näksi osta kuid kaupluse ette keerates ja autost välja ronides selgus: pood evakueeritud ja muidugi suletud. Mis ikka, toksisin Googlesse järgmise sihtmärgi: Krýsuvíkurberg Cliffs, mis kaardil nähtud piltide järgi otsustades tundusid igati külastamist väärt. Tee peal oli ka võimalus vulkaani ja kraatrimatka teha kuid kuna momendil purset ei toimunud ja Hawail olin käinud mitmes massiivses vulkaanikraatris jätsin aja kokkuhoiu mõttes vahele. Tahan lihtsalt sõita ja nautida vaateid, aeg ajalt peatuda, ringi vaadata ja pilte teha.

12:11 Põdrasamblikuga kaetud vanem laava ja rohtunud "tuhamäed".
11:58 Ookean, rannakaljud - auto mastaabiks
Peagi avanesid esimesed vaated ookeanile, tee kulges mööda vanu laavavoolusid, siin-seal väiksemat sorti vulkaanikoonused või erosiooni tulemusel tekkinud järsemad kaljud. Kaldakaljudele keerav pinnastee oli kruusast või tegelikult muidugi pudedast vulkaanilisest kivimist ja tuhast. Tegelt on ju Island üks suur vulkaan - kogu pinnas on vulkaanilist päritolu. Jõudsin napilt enne campervani teele keerata, mis osutus õnnelikuks juhuseks nagu peagi selgus. Nimelt tõstis pudedal tuha ja kruusakihil sõitmine allatuult ehk antud juhul tagumise masina suunas liikuva korraliku tolmupilve. Teel olid kohati suht suured kivid, millest Yarisega tuli kõhtupidi kinni jäämise vältimiseks mööda manööverdada. Kiirus auto säilitamise huvides maksimaalselt 30 aga vahepeal ka 5 km/h.

12:33 Valged kribulad tagumise
kalju ees on linnud
12:32 Suuremate vulkaanipursete ladestused
tumedamate joontega selgesti eristatavad
12:30 Krýsuvíkurberg Lõpuks jõudsin ookeani kohal kõrguvale kaljuplatoole, mis püstloodis merre laskus. Tuul oli siin tugev, olin juhuslikult parkinud ninaga tuulde tänu millele islandis ähvardav uste eest äralendamise efekt ei ohustanud. Kobisin välja ja läksin kalju äärele uudistama, igaks juhuks hoidsin viisakat distantsi, pinnas ei tundunud just kõige kindlam. Siin ei saanud libastumisega riskida, alt peaks isiku tuvastamiseks kaljult koeproove võtma kui kaljuseina juures tiirlevatest kajakatest ja muudest verejanulistest lindudest miskit üle jääb. Mõlemale poole avanesid ägedad vaated, istusin veits ühe rahnu taga tuulevarjus kuni külm hakkas ja läksin tagasi autosse kehakinnitust võtma. Kanadast kaasatoodud pontsik, juust ja autolaenutusest järgi jäänud kohv maitsesid hästi.

12:50 Valvas jäär
Matkabussi tüübid paistsid end sättivat siia üleöö parkima. Sisuliselt inimtühi ja ilma parkimismaksuta, ainult kole tuuline koht. Tagasiteel elasin üle zooloogilise episoodi kui kohalikke lambukesi karjatav juhtoinas pani pahaks, et tema hooldatavatest liig lähedalt mööda sõitsin. Jõllitas sihukese näoga, et tee kohe vehkat, muidu maksad end haigeks lömmipuksitud masina eest. Tõmbusin aupaklikult tagasi, Yarisest pole vastast kurjale jäärale.

Krýsuvíkurberg-Eyrabakki-Selfoss 427-34-34, 70 km 58 min
Google kaardile toksisin järgmiseks sihtmärgiks Selfoss, linn kus lootsin kas kusagil kiirsöögikohas ampsata või poest toitu osta. Kronan supermarket asus otse jõe ja loodetavasti kose juures, millele asula nimes olev "foss" vihjas. Tunnine sõit kulges ookeaniäärsetel suht siledatel laavaväljadel mööda maanteed 427. 

13:37 551m kõrgune Ingólfsfjall pilvedes
Musta liiva düünid olid maantee 34 ääres vaid pooleteise kildi kaugusel kuid magasin need maha ja kui aru sain ei hakanud tagasi pöörama. Ajaga just laristada polnud, ookeani ja liivadüüne (isegi musti Hawail) olen ennegi näinud, aga geisrit mitte. Põhja poole ookeanist eemale keerates jäi kohe silma võimas Ingólfsfjall mägi kauguses. Kui seni olin kuivalt pääsenud siis sealpool sadas, poolekildise kõrgustevahega massiivne platoomägi udu ja pilvede sees. Mägi on tekkinud ja oma kuju omandanud liustikualuse vulkaanipurske tulemusel. Legendi järgi olevat tema tippu maetud Islandi esimene asunik Ingolfur Arnarson.

14:00 Selfoss linn asub mäe jalamil Hvita jõe lõunakaldal. Vihmapilved olid vahepeal 20 mindiga hajunud! Auto naviekraani ja minu mobla abil navigeerimine oli lapsemäng, linnas lihtsalt pead arvestama mõnesekundilise viitega kaardil oma asukohta vaadates kuid hääljuhendaja aitab pööretest aegsalt ette hoiatades. Toidupoe ette keerates sõitis puupüsti täis parklast just minu eest üks auto välja. Kronan on tavaline suur toidupood, ainult hinnad ebatavaliselt kõrged, vähemalt minu vaatevinklist. Pakike lambarulaadi, kaks banaani, kaks pudelit vett, kabanossivorstide pakk ja jogurt läksid maksma 1433 Islandi krooni, umbes 16CAD (10 EUR). Mobla kaardimakse teatava üllatusena töötas.

14:31 Hvita kärestik, taamal Ingólfsfjall
Poes käidud toksisin sisse järgmiseks sihtkohaks Gulfossi, mis plaanide järgi kaugeimaks punktiks enne kui tagasi Reykjaviki poole keeran. Jõge ületades jäi silma päris kena kärestik kuid ei mingit koske, kaalusin momendi ja otsustasin ümber pöörata, et fotot saada sõitsin poe taha jõeäärsele teele. Koske polnud kusagil ja ka kärestik nägi välja rohkem kui kiirevooluline jõgi, mis ei takistanud mind kiirelt paar fotot klõpsutamast. Autosse ja nüüd juba lõplikult Gulfossi poole teele, piltide põhjal otsustades peaks ikka vägev juga olema.

No comments:

Post a Comment

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!