Hommikusöögi
ajal lõbustasid meid pisikesed sädistavad tihasesugused linnukesed.
Vahepeal ilmusid välja paar kanaarikollast, mine tea äkki olidki
kanaarilinnud, pigem siiski mingi kohalik vindiline. Kohvi kõrvale
ilmateadet vaadates tundus, et mõistlik Hilo reis teha. Saare
idaküljel pidi enamasti vihmane olema, täna aga lubas ennelõuna
pilvise kuid vihmata. Pealegi on viimast päeva käes suht väikese
bensukuluga masin, kaval pikk reis risti üle saare sellega ette
võtta. Põhieesmärgiks oli Hawaii Botaanika Aed, mis väga kõrged
hinnangud saanud ja pakkus meile mõlemale huvi. Viimasel momendil
märkasin, et olin ümbrikuselja kaardile märkinud Kaumana
laavakoopa. Kuna jääb teele viskame pilgu peale ehkki
veebilehel väideti, et käia saab vaid paarkümmend meetrit sissekäigust kummalegi poole. Akaka juga järgmisena nimekirjas ja
samal teel asuv hotelliomaniku väitel maailma parim smuuti koht. Kui
jõuame, sõidame mägedes asuvasse Kalopa rahvusparki, kus mägivihmametsa matkarajad.
Hualalai 2521m on esimene suurem
vulkaan, mida tee äärest näha.
Otsetee
Hilosse viis saare kahe suurima üle 4 km kõrguse vulkaani vahelt
läbi. Vasakule jäi Mauna Kea, mille tipus hulk rahvusvahelisi
teleskoope ja kuhu normaalsetes oludes saab isegi autoga sõita.
Paremale Mauna Loa, millel üks observatoorium kuhu viib autotee. Tippu
saab jalgsi matkata kas observatooriumi juurest või siis Vulkaanide
rahvuspargist. Seoses sooviga võimalikult kiiresti Hilosse jõuda
peatusime vaid korraks kahe mäe vahel ja sõitsime sadakond meetrit
Mauna Loa mäele viivat teed pidi, mis kujutas endast vähemalt alguses üherealist siledat asfaltteed. Välja astudes, et
laavaväljadest pilti teha, leidsin maast vihmamärja heas seisus
Hawaii kirjadega nokatsi. Minu suveniirimure murtud😝, iseleitu on
palju rohkem väärt kui poest ostetu.
Laavaväli Mauna Loa teeotsal
Teispool kuru taimestik lopsakam
Niipea
kui kahe mäe vahelt edasi liikusime hakkas maastik silmnähtavalt
muutuma. Kui enne oli äärmiselt kuiv paljas laavakõrb siin-seal kuivanud rohunutsakud koos paari kidura puukesega siis mida edasi
seda rohkem taimestikku näha.
Varsti
sõitsime lausa metsa vahel. Laavakoobas oli just enne Hilosse
sissesõitu väikese kõrvaltee ääres. Piraka puu all varjus parkla
mõnele autole, vets, joogivee kraan, infotahvel - üllatavalt hästi
organiseeritud. Autot parkides tulid meid kukk ja kana inspekteerima.
Hawaiil üldse hulgub neid kodulindusid hulgaliselt isegi sõidutee
ääres ringi. Tundub, et ettevaatlikumad kui kassid, sest ühtki
linnumaanteepizzat ei näinud.
Hiiglaslik puu parklas
Kaumana koobaste kaitseala
Koopa
sissepääs kujutas endast kolme-neljakümne meetri pikkuselt ja
kümmekonna laiuselt sisselangenud lage. Alla põhjale viis raudtrepp. Koopa
suud varjasid mõlemalt poolt rippuvad juured, vaatepilt nagu
õudusfilmis. Nokats kaitseks pähe, lambid otsaette, laskusime alla.
Panin pulsikella distantsi mõõtma ehkki oli selge, et maa alla
GPS'i signaal ei ulata. Kompassi ja akseleromeetri ning sammulugejaga
ehk mingit aimu saab.
Kummale
poole? - läheme esialgu "vastuvoolu", ehk ülespoole.
Sissekäigu juures oli kivilahmakate hunnik, veidi edasi vedela laava
peal tardunud "jääkoorik" massiivseteks tükkideks murdunud kui laava alt ära
voolas. Tütar läks ees sel ajal kui mina pilte plõksisin.
Sissepääsu juures veidi valgust
Lambivalgusest esialgu veel piisab
Sammusin
järgi, valgust kauaks ei jagunud, lambid kulusid marjaks ära. Koopa
põrand läks tasasemaks, astusime muudkui edasi. Seintel oli siledad
voolutasemete jäljed selgelt eristatavad. Koopa lagi kord õige
kõrge, vahepeal aga nii madal, et tuli kummargil minna. Madalais
kohtades pidi ettevaatlik olema, sest laest turritasid alla
teravad sõnaotseses mõttes kivikõvaks tardunud vedela kivi tilgad.
Peaga ettevaatamatult vastu toksates saaks kõvasti haiget.
Lagi vahepeal päris kõrgel
Kahekesi sügaval koopas
Tütar
kutsus enda juurde ja lülitas ootamatult nii minu kui enda lambid
välja. Selleks ajaks olime oma veerand tundi jalutanud, absoluutne
pilkane pimedus. Vaikselt olles kuulsime vaid vee tilkumist. See
oleks küll äge koht mediteerimiseks. Kui Walmardi lambi patarei
peaks tühjaks saama oleks väljapääsu leidmine paras tegemine.
Ainult kompamisi koopa seina katsudes võimalik ilma suunda kaotamata
edasi liikuda. Tegelt muretsemiseks põhjust polnud, meil mõlemal moblad kaasas, mis saab häda korral taskulambina tööle panna, mul veel lisaks akupakk.
Ega sel videol näha miskit pole, pange hääl tugevamaks😉
Madalamas kohas olid vedela laava tardunud tilgad laes eriti hästi näha. Lasin
plikal valgust koopalaele juhtida, ise valisin sobivat asendit
parimaks fotoks. Korraks kaotasin tasakaalu, koperdasin nats
tagurpidi ja mõistsin väga teravalt, miks laavakoobastesse
minejatel kästakse matkasaapad jalga panna. Olin kannaga põrandalt
turritava terava sulakivi moodustise otsa astunud. Õnneks tegu inimese
kõige paksema nahaga, sellegi poolest kand lõhki ja veritses.
Sihukesel asjal ei tahtnud lasta oma uurimisretke segada, paraku
jõudsime viie mindi pärast suurema varinguni.
Sulakivi tilkus laest, hullult palav kunagi!
Suures plaanis tardunud laavatilgad
Täiesti ronitav aga
sandaleti tald kanna alt verest libe, ei tahtnud rohkem riskida. Pealegi meenus, et
väidetavalt läheb koobas mingil momendil eramaa alla, kuhu USA
arusaamiste järgi oleks vaja luba küsida. Mingit märki polnud küll
näinud, aga kardetavasti olime suure tuhinaga märkamata mööda põrutanud.
Samas jääb mulle veits segaseks kuidas või kui sügavalt kehtib
maaalusele alale omandiseadus, ega ometi otse alla maakera tuumani
välja?😲 Ma saan aru kui väljapääs tuleb eramaale aga seni olime
pikalt maa all liikunud ilma mingi võimaluseta maa peale pääseda
omamata aimu kui sügavalgi oleme. Igatahes pöörasime tagasi.
Läikivsile laavatunneli sein ...
... ja laava voolamise taseme jooned
Veerandtunniga jõudsime tagasi väljapääsu juurde. Viskasin pilgu
kanna peale, lõhki kurivaim, õnneks verejooks järgi jäänud,
ainult immitses veits. Kui enne olime ainsad huvilised siis nüüd paar teist turisti ilmunud. Jalutasime ka "allavoolu"
koobast kümme minutit ja pöörasime tagasi. Siin paistis põhja
peal väga näitlikult kuidas laavahulk vähehaaval kokku kuivanud. Pulsikella vaadates avastasin üllatusega, et olime maa all 1.65 km jalutanud. Kardetavasti mitme kodaniku eramaa alt loata läbi kõmpinud. Loputasin kanna joogikoha kraani all, latakas nahka lahti lõigatud
ja üks veits sügavam auk. Loodetavasti ei pugenud mu vereringesse
mingeid vastikuid maaaluseid koopabaktereid, pole aimugi kas
teetanuse vaktsiin ikka veel kehtib.
Ülesvoolu koopast välja ...
... ja sisse allavoolu koopasse
Igaks
juhuks ostsime toidupoest paki suuri plaastreid ja vesinikülihapendit
desinfitseerimiseks. Kallasin julgelt kannale, kuivatasin kaasasolnud
vetsupaberiga. Plaaster peale ja asi ants, kand õnneks üks inimkeha
tundetumaid piirkondi, valu haav ei teinud. Järgmine operatsioon oli
bensu tankimine, mis ootamatult probleemseks osutus.
Nimelt ei
suutnud me ka kõige parema tahtmise juures bensuluugi avamise nuppu
autost leida. Moodne masin, mis muud, pergel teab millist koodi vaja.
Võtmete küljes polnud kah mingit bensuikooniga nupukest. Isegi tankla töötaja ja üks abivalmis härrasmees ei osanud
aidata. Rendifirmale kah nagu piinlik sihukese probleemiga helistada.
No pole võimalik, diplomeeritud mehhaanika ja elektriinsener ei suuda bensupaagi
korki avada? Lõpuks tütar googeldas häbelikult, lahendus oli
muidugi nii lihtne, et võttis vanduma. Bensupaagi luugile tuli
vajutada, mingit lukku polnudki. Olime sedagi proovinud aga mitte
täpselt õigesse kohta ja mitte küllalt tugevasti. Saime ilusti
kütuse paaki ega pidanudki jala tagasi kõmpima😜
Laavatunneli põhjas viimaste tardunud voolude jäljed.
No comments:
Post a Comment
Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!