Thursday, February 15, 2024

Liiklusest

Selle tee peal tegid mu tütred sõidueksamid.
Kõige raskem moment olnud täiskiirusel 90 km/h
5 korda järjest siva vasakule ümberreastamine. 

Käesolevat postitust ajendas kirjutama tuttava kurtmine Tallinna liiklusummikute üle. Olen nüüd nii suvel kui talvel Eestis ja eriti Tallinnas liikluses olnud ning julgen väita: kõik on suhteline. Nõuka aja või vabariigi esimeste aastatega võrreldes kui masinaid palju polnud ja ummikuid vähe on praegu tipptunnil paras bardakk. Aga vaadates suurt pilti, ehk võrreldes Tallinna liiklust maailmaga on meil pikk tee minna. Mitte, et tegu näitajaga, mille poolest tahaks esirinnas olla😁

Tänastes uudistes teatati, et Toronto on Põhja-Ameerika kõige ummikurohkem linn, maailmas kolmandal kohal. TomTom navigatsioonifirma määrab seda autoga linnas 10km läbimiseks kuluva aja põhjal, Torontos 29 minutit. Lihtne arvutus annab kiiruseks 20km/h, jalgrattaga paras tempo. Ehkki siin mägesid pole siis rattaga liikumisvõimalused väga piiratud rattateede puudumise ja ilmastikuolude tõttu - palavus suvel, külm talvel. Jalgratturitesse suhtumise üle ei hakka parem kurtma. Toronto autojuht veedab aastas keskmiselt 200 tundi linnaliikluses.

Tekib küsimus, miks mitte kasutada ühistransporti, eriti linnas kus metroo olemas. Kui oled paksult õnnega koos ja nii kodu kui töö asuvad metroopeatuse lähedal on see tõepoolest hea lahendus. Paraku niipea kui vaja lisaks ka bussi või trammi kasutada, unusta ära. Viimased kaks sõidavad neil samadel ummikutes teedel kus autod, kuid peatuste tõttu hulka aeglasemalt. Keskmiselt kulub ühistransat kasutaval torontolasel tööle minekuks 56 minutit ühe keskmise 12,3km otsa peale, ehk kaks tundi päevast maha visatud. Kel veab distantsi, asukoha või tööajaga, sel vähem aga pooltel rohkem!

Mõni ime siis, et paljud tahavad võimalusel kodukontorist töötada isegi väiksema palga ja edutamisvõimaluste puhul. Mul personaalselt vedanud, sest keskmisest kaks korda pikema distantsi peale kulutan kaks korda vähem aega tänu asukohale ja tööajale. Samas vaatamata asjaolule, et valdav enamus distantsist kiirteel, kulub valdav enamus ajast kodu ja töö lähedal paaril kilomeetril linnaliikluses, närvikulu muidugi ka.

Täiesti mõistan, et isegi väike ummik ajab inimese turri. Oma niigi lühikesest ja väärtuslikust ajast sellesinatse maamuna peal ummikus istumine on üks totramaid tegevusi. Tegelt kogu ühest kohast teise liiklemisele kulutatud aeg on kurjast, millal küll leiutatakse kvant teleportatsioon nagu Startrekis. Ma vähemalt kasutan liikluses veedetud aega uudiste ja raamatute kuulamiseks, aeg läheb kiiremini ja natuke kasu ka. Aga kuidas teie autos istumisel aega sisustate? 

6 comments:

  1. No mul ei ole midagi sisustada, ma elan perifeerias ja sõidan tööle kakskümmend minutit (töökoht umbes 20 km kaugusel). Hommikul vahel näen mõnd teist autot kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No näed, mõnel lihtsalt veab liiklusega.

      Delete
  2. Mina olen veel algaja juht ja ummikud pole seetõttu veel tüütuks muutunud passimised vaid vahvad ummikuharjutused :) Aega sisustangi ummikut nautides ning omi mõtteid mõeldes.

    Olen nõus, et ummikul ja ummikul võib olla mastaabivahe. Indias Delhis kella ühe paiku öösel sai autoga pooleteise tunni jooksul ca 5 km läbitud ning see pidi too väiksem, öine ummik olema :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Algaja juhina sai tõepoolest iga sõidukilomeetrit nauditud, ükskõik kas maanteel või linnas, minu alustamise ajal ummikuid küll polnud.

      Delete
  3. mul lihtne, ma ei sõidagi autoga. Kohti, kuhu jala või ühistransaga ei pääse, pole olemas. v.a kui mõni autoga tuttav või keegi hääletatav autojuht otsustab, et mind on vaja sinna kohta toimetada.

    Kui ma põlvetrauma saanuna Tartus linnaliini-bussisõidu oskusi omandasin, siis ei vajanud ma sõidu ajal meelelahutust, sest ma võtsin seda suhtkoht nagu lõbustuspargi sõitu. Näe, istun, midagi ei tee, aga masin sõidab linna mööda ringi, mina vahtigu ainult aknast välja!

    Praegugi on vahel nii.

    Aga tramm ummikus? kas trammil oma privaatset teed ei ole?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vahel päris mõnus kaassõitja rollis olla, lihtsalt ringi vahtida, endal mingit tööd või vastutust pole.

      Trammirööpad asfaldiga tasapinnas, autos sõidavad samadel radadel linnas.

      Delete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!