Sunday, March 7, 2021

Maskiga või maskita

Millist ise valiksin - pole vahet, seni kui
vaktsineerimine tapab ja sandistab
vähem kui koroona läbipõdemine.

Eelmisest postitusest ajendatuna tunnen et peaks tõstma üles küsimuse, mis mulle tundus enesestmõistetav aga paistab et sugugi nii ei pruugi olla. Jutt maskide kasutamisest. Ma leian, et maskide kasutamine peaks olema absoluutselt kohustuslik ja selle eiramine karistatav kui tegu pole meditsiiniliselt põhjendatud ja dokumenteeritud erisusega. Põhjenduseks tooks sisse paralleeli purjuspäi sõitmisega, mis samuti keelatud ja karmilt karistatav. Vaevalt keegi lugejatest joomaselt rooli taha istumise toetaja on, või eksin siingi ;)

Põhjuseks mitte asjaolu et endale võid häda teha vaid teistele ohtlik olemine. Täpselt sama maski kandmisega: kui endast ei hooli siis pohh, aga teiste nakatamise tõenäosust vähendab. Ma tean, et ei vii nullini kuid kainelt võid ka inimese alla ajada. Purjuspäi sõitmist pole kuidagi võimalik välja vabandada ärevushäire või mõne teise psühholoogilise probleemiga. Sama peaks kehtima maski kandmise kohta. Kui kainena kardad sõita ära istu rooli, kui maski kandmine ühistransas või kaubanduskeskuses ajab ärevaks või tekitab ebamugavust käi jala, sõida oma autoga ja ära trügi rahva sekka.

Maski mittekandmine on minu nägemuse järgi äärmine isekuse ja hoolimatuse väljendus ühiskonna ülejäänud liikmete vastu. Jaapanis, Lõuna-Koreas ja mitmes teises Aasia riigis oli ammu enne pandeemiat maski kandmine kombeks, seda inimeste poolt, kes tunnevad end haigena ega soovi kaaskodanikke nakatada. Neis kultuurides tegu elementaarse viisakusega. Mul on teile varuks üllatus: ilmselt jõuab see komme peagi laiemalt ka mujale maailma ja loodetavasti Eestisse. Mõne aasta pärast ei imesta keegi linnatranspordis nohusel või köhival indiviidil maski ees nähes. Pigem vastupidi, ilmselgelt tõbist maskitut vaadatakse avaliku halvakspanuga. Kaaskodanike nakatamine pole inimõigus nagu pole ka purjuspäi roolis istumine. 

Täna lõpuks võis uudistest järjest leida sõnumeid, et olukorra tõsidust hakatakse tajuma. Med tööjõu nappusest ja piirangute karmistamisest rääkis ka Kiigepoiss (hmmm... kas ma mitte ei väitnud seda mõned postitused tagasi). Et vist ikka ei jää muud üle kui karmimad piirangud. Ja koolivaheaja reiside ning kohtumiste nakatunud alles hakkavad haiglaid täitma. Iga päev viivitamist tähendab praegu järjest sügavamale koroona sohu vajumist ja laineharja edasi ning kõrgemaks lükkamist, seda nii haiglasse jõudmiste kui surmade koha pealt. Mida varem valitsus südame rindu võtab ja täieliku lockdowni välja kuulutab, seda parem haigestumise seisukohalt. Suve on viivitamine kardetavasti jube p....e keeranud, Jaanipäeva pidamise tõenäosus rohkem kui oma vahetu pere seltsis tundub mulle momendil väiksema kui 50%'se tõenäosusega. Jätke meelde - Jaanipäeval võite viidata sellele postitusele ja minu või enda üle naerda.

Teeks ennustusvõistluse: millal kuulutab valitsus lockdowni välja. Võitjale auhinnaks meditsiinilise taustaga giidiga külastus koroona osakonna intensiivravi palatisse - oot see oli vist poliitiliselt ebakorrektne nali😏

P.S. Lugesin, et esile kerkinud noorte psühholoogilised probleemid. Oleks piirangud kehtestatud enne jõule oleks ehk teine laine juba möödumas nagu paljudes teistes riikides. (oleks on hea poiss, eks ole) Venitamine vaid pikendas ebakindluse perioodi ja viib lõppkokkuvõttes karmimate ja pikemate piirangute, rohkemate ohvrite ja veelgi enam süvenenud noorte probleemideni. 

P.P.S. Tegelt ju võimalik ka teine äärmuslik variant: tühistame kõik piirangud, nakatumine kiireneb sellises tempos, et saavutame karjaimmuunsuse teise riigina peale Iisraeli (nemad küll vaktsineerimise kaudu). Kes elab see elab, kes sureb see sureb, lisaks hulk kopsu ja muude kahjustustega läbipõdenuid ja teadmatus immuunsusest järgnevate tüvede puhul.  -  Must huumor😜

47 comments:

  1. Teen otsa lahti, mööndustega lockdown kuulutatakse välja 7 päeva pärast.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma optimistlikult pakun, et selle nädala jooksul. Aga ma olen seda juba kolm kuud oodanud, nii et...

      Delete
    2. Nädala lõpuks, kui Kaja isolatsioonist pääseb:)

      Delete
  2. Pessimist olen, lasevad nädala veel raisku, 15.märtsil hakkab ehk keegi liigutama.

    See su teine valik on kole, väga kole - viiruse vohada laskmine on nagu annaks talle inimeste näol avatud petri tasse ette: ole hea, kasva ja muteeru! Rääkimata muidugi kindlast meditsiinisüsteemi kollapsist mis sellega kaasneb (kui muidugi sellesse düstoopiasse ei kuulu koroonahaigete pidamine neiks, kes peavad ise vaatama, kas surevad või põevad läbi. Laibad kodudes ja haiglate ukse taga..)
    Võeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Su jutu peale tuleb mul leeprahaigete saar meelde...

      Delete
    2. Ma igaks juhuks lisasin ikka lõppu, et tegu musta huumoriga. Demokraatlikus Euroopa riigis sihukest võimalust ei kujuta ette.

      Delete
  3. Missugust maski peab kandma? Kaltsumaski? Meditsiinilist maski? Kui meditsiinilist, siis mis tüüpi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma pole meditsiinilise haridusega ja jään vastuse võlgu. Selge, et efektiivseim mask eeskirjade kohaselt kandes annab parema kaitse. Kus on parim tasakaal biohazard täiskostüümi ja taskurätiku vahel, ei tea. Usaldaksin meedikuid, paraku seoses viiruse muutumise ja meie tedmiste kasvuga muutub ka maskide alane soovitus.

      Delete
    2. CDC soovitus maskide asjus: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/cloth-face-cover-guidance.html

      Delete
  4. Meil on demokraatia, sa pead põhjendama miks läbipõdenud ja vaksineeritud peavad maski kandma, kui nad pole kellegi ohtlikud. Nõuaks kõigilt gaasimaski kandmist see ju veel tõhusam. Ideoloogiliselt ei taheta eristada läbipõdenuid ja vaksineerituid, et nad on saanud mingi eelise, sest vaksiini pole hetkel piisavalt. Kui nõuad kõigilt kandmist oledki tegelikult ise vandenõuteoreetik. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Palun, eile tuli välja uus soovitus maskikandmise asjus, mis oluliselt lõdvendab vaktsineeritute maski kandmise kohustust ja karantiini (paraku soovitab avalikus kohas endiselt maski kanda):
      https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/fully-vaccinated-guidance.html

      Delete
  5. Ma teeks hästi demokraatlikult.
    - Küsiks kõigi kodanike käest, kas nad tahavad vaktsiini.
    - Vaktsineeriks sundkorras ära kõik, kes ütlesid "ei".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jätke teie ka oma võllanaljad, noormees... :D
      Einoh, päriselt.
      Aga ei salga - minu kuri kaksikõde, kes mu sees elab, on enda peas teinekord samasuguseid mõtteid leidnud.

      Delete
    2. Kuid endiselt: vaktsiin olgu vabatahtlik.
      Minu pärast andku vaktsineerimine eeliseid, kuid sundida ei tohi.
      Võimalik, et ma mõtleksin teisiti, kui keeldujate hulk oleks kriitiline. Aga vabalt võib olla, et siis mõtleksin ma ka vaktsiinist teisiti.

      Delete
    3. Nendele kes ütlevad "ei" tuleb teha laager, kus nad elada ja tööd teha saaks, et kaitsta neid viiruse eest ja nad tuleeb ära märgistada.
      Tegelikult kui vaksiini nime muuta näiteks, et "ei" ütlejad saavad "ei" vastast vaksiini ja kõik peavad olema õnnelikud kuidas siis muidu. :)

      Delete
    4. Kuna mul on tänaseks peotäis kolleege ja mitu tuttavat vaktsineeritud, siis ebaprofessionaalne lühikokkuvõte.
      Mida tugevam organism, seda suuremad kõrvalmõjud.
      u 25+ aastastel oli reaktsioon kohe peale vaktsineerimist ( Astra ja Seeneke). Kõva palavik, kuni 39
      u 40- 50 aastastel oli reaktsioon järgmisel päeval. Samuti kõva palavik ja " täielik kooma", nende oma sõnade järgi
      60 + ja mu oma vanemad ( neil Bionteck) küsisid- mis vakstiin? Parimal juhul oli süstimiskoht tundlik, mitte midagi muud polnud.

      Selle väga esindusliku valimi :) põhjal tuleks järgmine päev vabaks jätta/ planeerida.

      Mitu mu tuttavat on saanud perearsti kätte ja pannud end ootejärjekorda ( juhuks, kui on vaja kiiresti kedagi leida). Minu perearsti telefon on ummistunud, aga jätkan kangelaslikult..:)
      Järgmisel nädalal on küll kõigile meie tegevusalale lubatud, aga ma vist olen liiga " mitte-eesliin", näis.

      Delete
    5. Indigoaalane, minu mäletamist mööda räägiti kohe alguses, et mida vanem vaktsineeritav, seda vähem kõrvalmõjusid.

      Delete
    6. Selle teooria järgi olen ma juba ühe jalaga hauas, sest enda arust olen üsna terve (ainus haigus on autoimmuunne türeoidiit, mis muuseas on ka noorte naiste seas üsna levinud), aga Pfizeril polnud mul küll ühtegi kõrvaltoimet. Mitte kummalgi süstil. Ainult süstekoha valulikkus. Kuid mingi seos igaljuhul immuunsüsteemiga on, sest eakatel paistab tõesti vähem kõrvaltoimeid olevat.

      Nii palju kui internetist artikleid leidsin ja lugesin, siis seos on pigem nooremad vs vanemad inimesed, aga mitte terved vs haiged. Aga jumal seda teab. Immuunvastuse kohta on paraku nii palju, mida ei mõisteta veel.

      Delete
    7. Kui halba nalja teha, siis peale Pfizerit oli mul hoopis hirm, et kas üldse sain vaktsiini :) Äkki oli lihtsalt soolalahus, sest kerge süstekoha valulikkus on tühiasi selle kõrval, mis paljudel tuttavatel oli.

      Delete
    8. Kauri ideel on jumet :D
      Laura, peale vanemate esimest (täiesti igasuguse mõjuta) süsti kergitas ka minu peas paranoiline kahtluseuss oma pead - äkki vaktsiin kalli raha eest Balti Jaama turul maha parseldatud ja süstiti süvalist platseebot. No näete, propaganda ja massimeedia mõjutab meid kõiki ;)

      Delete
  6. Ei, ühest maskist ei piisa. Kaks peab olema bagu biidenil. Muidu koroonast lahti ei saa.

    ReplyDelete
  7. Minu ennustus: lockdowni valitsus välja ei kuuluta.
    Igaüks peab ise endale oma võimaluste piires ja neid ületades lockdowni kehtestama.

    ReplyDelete
  8. Mina arvan ka, et üleüldist lockdowni ei tule. Ehk nii nagu kevadel võib olla. 💁
    Laste vaimsest tervisest on ammu räägitud ja see “oleks varem kinni keeratud”, siis oleks ilmselt kolmas laine kohal. Hetkel pikk teine laine lihtsalt.

    ReplyDelete
  9. nojah, defineeri lockdown.
    ma arvan, et maksimaalne on see, mis oli kevadel st komandandi tundi ei tule (ja poleks mõistlik ka) ja õues võib endiselt liikuda ( st mitte gruppidena).
    Ja siis ütlen ka sama, mis kevadel. Koroona on valgekraedel, kultuuritöötajatel ja lockdown ka.

    Ehitajad, müüjad, töölised, logistika, transport, meditsiin, õpetajad.. (kelle ma unustasin?) teevad ju oma tööd edasi (just nii nagu kevadel ning kõigis teistes riikides).
    Vaja on hoopis noorte arvamusliidreid, kes neile ohutunde nn sisse taoks. Et lõppeks peod ja pralled.

    Nii nagu kevadel, ei väsi ma soovitamast õppelaagreid- komandeerida noored kuhugi metsatallu isolatsiooni, pangu pidu, õppigu ja ärgu töllerdagu vanemaealiste vahel ringi. Oleks probleem lahendatud.

    Okei, ma siis ütlen ühe asja veel. Mulle ei meeldi Su kahjurõõm, juba pikemat aega.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kommenteerin harva, aga ühinen Su viimase lausega...

      Delete
    2. No ma ei näe siin kahjurõõmust küll mingit jälge. Selge ja konkreetne jutt, ei mingit ilustamist. Ilmselt oleneb, millise vaatenurga alt lugeda :-P

      Delete
    3. Ma pean viimase kommentaariga ühinema. Ei, Tom ei käi kodus ringi, kahjurõõmust käsi hõõrudes. Lihtsalt oleme mures, mis toimub. Arvestades, et Toronto on nii pikalt lukus olnud, et maskikandmine täiesti loomulik elu osa, siis selle kogemuse põhjal võib öelda, et need meetmed aitavad, ning et elu läheb ikka edasi. Jah, me teame, et oleme perena suht paremas olukorras. Sest meil on töö olemas. (Minul seda tööd nii palju, et mõjub juba vaimselt ning füüsiliselt, aga ma ei protesti meetmete vastu). Ja ma imestan ka, kui vähe on protesti nende poolt, kes rohkem puudutatud. Äkki sellepärast et enamus töökaotajatest on naised, kes ehk leiavad rohkem tuge perest. Imestasin ka hiljuti nähtud intervjuude üle väikeäriomanikega, kellest mitmed ütlesid, et on rahaliselt üsna kehvas seisus, suurendanud kinnisvaralaenu, krediitkaardid max täis jne, aga samas saavad aru lockdown vajadusest, sest nii võivad nad kiiremini poed jälle avada. See on nagu plaastri äratõmbamine, kas kannatad pikemalt aeglase sikutamisega, või elad valu lühidalt läbi. Minu meelest oleks pidanud terve maailm ühiselt aasta tagasi täiesti lukku minema. Oleks ehk elu tagasi normis siis.

      Delete
    4. Indigoaalase kommi esimeste kolme lõiguga nõus. Viimasest lausest ei saa aru, kas teed nalja või mis.

      Miks ma peaks kahjurõõmu tundma??? Mitte ei usu end nii paha või kade inimene olema, kes teiste probleemide ja õnnetuste üle rõõmustab. Üritan ennetavalt juhtida tähelepanu sellele, mida minu arust peaks tegema jama ärahoidmiseks. Eriti tahtsin rõhutada, et piirangute ebamugavus on väike hind võrreldes pandeemia laia levikuga. Eestil oli võimalus jälgida ülejäänud maailma ja nende vigadest õppida, paraku kahjuks seda ei tehtud ja ma kardan, et poliitilistel mitte teadmispõhistel põhjustel. Päris mitmed asjatundjad hoiatasid, paraku neid ei kuulatud ja nüüd ongi ennustatud jama käes.

      Eks ikka kiputakse sõnumitoojat halbades uudistes süüdistama ;)

      Delete
    5. ''Eestil oli võimalus jälgida ülejäänud maailma ja nende vigadest õppida, paraku kahjuks seda ei tehtud ja ma kardan, et poliitilistel mitte teadmispõhistel põhjustel. Päris mitmed asjatundjad hoiatasid, paraku neid ei kuulatud ja nüüd ongi ennustatud jama käes.''

      Olen nõus. Meieni jõudis see kriis väga hilja ja reageeriti väga uimaselt. Praegu sureb ca 10 eakat päevas, kes oleks saanud elada veel mitu head aastat ning haigestub iga viies. Teine nüanss on see, kuidas Eesti meedia kajastab vaktsiinivastaseid ja Delfi pealehel on artiklid nagu ''31 aastane kiirabitöötaja suri peale vaktsiini saamist''. Selline uudis võiks olla Terviseameti, mitte Delfi pealehel. Muidugi peab surmapõhjust uurima ning uuritaksegi, sest kui oli ikkagi vaktsiinist põhjustatud siis teavitatakse Astrazenecat. Selles pole kahtlustki. Lihtsalt sellised uudised ühe loetuima uudisteportaali pealeheküljel ei mõju kuigi hästi. Nii arvab keskmine Jüri või Mari, et vaktsiinid tapavad, parem ärme vaktsineeri, ärme kanna maske, ärme üldse midagi tee ja koroona läheb ise ära.

      Delete
    6. Tom ja killuke - mina ka tajun kahjurõõmu nagu Indigoaalane ja mulle ka ei meeldi.

      Delete
    7. Kahjurõõm äraseletatult: pahatahtlik rõõm kellegi teise ebaõnne üle. Kas tõesti on Tomi postitustes pahatahtlik rõõm selle üle, milline olukord Eestis tekkinud on? Pigem ikka mure, sest meil on hulk lähedasi inimesi seal. Jah, ta võib ehk liialt targutada ja võrrelda olukorda sellega, kuidas siin on asjale lähenetud. Aga ikka selle nurga alt, kuidas Eestis võiks parem olla. Mitte et ta pahatahtlikult ootab, et saaks jälle viltu minemiste puhul "rõõmustada". Me oleme vist väljaspool elades väga kinni mõttes, kui hästi Eesti ikka suudaks maailmapildis olla. Et saaksime siinsele rahvale Eesti edusamme nina alla määrida. Praegu lihtsalt on näha, kuidas kogu asja tõsisemalt võtmisega on võrreldes paljude riikidega hiljaks jäädud. Aga parem hilja kui mitte kunagi muidugi. Ma tooks ka võrdluseks sügisel Eestist Torontosse saabunu, kes vaatas imestusega, et mis meil siin toimub. Miks nii ranged reeglid, miks maskid kohustuslikud, isegi piir USAga kinni, kui olukord pole Eestiga võrreldes nii halb. Aga ilmselt tänu sellele pikale sunnile oleme pisut "taltsamaks" muudetud, et viirust tuleb tõsiselt võtta. Ning et meie endi käitumine mõjutab seda, kas ja kui kiiresti viirusest võitu saame.

      Delete
    8. Ehhh, mulle tuleb miskipärast vaene Nirti meelde...
      Esmalt, Tom, saad kollase kaardi ja siis - kui pea ikka ühise mütsi alla ei mahu - punane kaart, jalaga pehmikusse ning väljakult minema, oioioi!

      Delete
    9. Laura, kui selline asi juhtub on ajakirjanikud kui raisakullid raipehaisu peale kohal, klikke on vaja. Mu arust lahendas valitsus kohe avalikustamisega küsimuse nii hästi kui võimalik. Põhiprobleem on ikkagi rahva harituse küsimus ja seda juba paari kuuga ei lahenda, kulub põlvkondi, peab kannatust olema.

      Delete
    10. Konn, õnneks mul tugev ja tuim pehmik. Ise suurt ei saa tümitamisest aru, kaasa rohkem puudutatud. Samas peab vist mingi põhjus olema kui lausa kaks lugejat nii tunnevad, kahjuks küll ei selgita mis põhjusel.

      Delete
    11. Kahjurõõmu siin ehk väga polegi, küll aga kirjutad sa teinekord nii, et see jätab üleoleva mulje. Umbes selline mulje:" kuidas te võite küll seal nii lollid olla, ma juba ammu ütlesin...". Samas - see on sinu viis asju välja öelda, see blogi ei pea absoluutselt kõigile meeldima.

      Delete
    12. Tom, rohkem kui 2 lugejat ei nõustu sinu epistlitega, kõik ei võta sõna igakord sõna.

      Delete
    13. Ja taevas hoidku, et Tom hakkaks proovima kõigile meele järel olemist 😉

      Delete
    14. No ma arvan ka, et jäägu ikka iseendaks :)

      Delete
  10. https://www.postimees.ee/7196355/kallas-kui-briti-tuve-suur-levik-leiab-kinnituse-peame-riigi-lukku-panema Ühesõnaga, lukku pannakse, siis kui leiab kinnitust briti tüve ulatuslik levi. Selline hea umbmäärane jutt tegelt, sest kes ja kuidas seda levikut tõestab jms.

    ReplyDelete
  11. Vahet pole millal, Harjumaal jääb see hiljaks, sest juba ongi hilja. Otditud vabandused. Briti tüvi levib juba jaanuari keskpaigast ja lõpust,lihtsalt seda ei testitud eraldi. Ma ei kujuta ette miks. Äkki lootsid, et läheb õnneks ja kui ei testi siis Briti tüvi Eestisse ei jõua. No nagu jaanalind, pea liiva alla ja jaanalind ongi peidus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oli ju selge, et kui ei suudetud originaalkoroonat ohjeldada siis polnud kahtlustki, et uued ja nakkavamad tüved levivad veel kiiremini, eriti kui mingeid tõsiselt võetavaid piiranguid ei rakendata ja reisimist karmilt ei piirata.

      Delete
  12. Tundub, et ennustusvõistluse võitsid kõik need, kes selle nädala jooksul lukkupanemist ennustasid. https://www.err.ee/1608134869/kallas-avalikustas-riigi-lukkupaneku-plaani-piirangud-joustuvad-neljapaevast

    Kurja, homme tormavad kõik poodi, ja ma rumal ei taibanud täna suht tühjas kaubanduskeskuses hängida, ainult paki võtsin välja ja toidupoes käisin.
    *Viimane lause oli irooniliselt öeldud.

    ReplyDelete
  13. Paistab, et blogspot pani mu varasema kommentaari nahka. Tahtsin teha pakkumist, et läheb lukku neljapäevast st siis kui mingi suur pressikonverents tavaliselt on + reoveeuuringu tulemused.
    No astusin ma higispaanias lennukilt maha ja olge te lahked, nüüd on peauudis et lähebki neljapäevast lukku. Tõeliselt viimasel hetkel pagesin nähtavasti (töötan siin, ei ole turist).
    Auhinnaks andke mulle Arkadi Popov, võite siia puhkusele saata närve ravima vms, koroonakliiniku tuuri võite endale hoida (ma olin terve 2020 aasta peaaegu lõpuni siin, kevad ei olnud tore ütleme nii). Aa ja siin metroos ei näinud ühtki maskita lõusta, mõnel oli isegi kaks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Täpselt sama Torontos. Mask on nii loomulik, et maskita nägu tekitab pigem kulmukergitust. Õnneks ei ole enam ka (vähemalt valjuhäälset) maskivastaste liikumist.

      Delete
  14. Mul on tõsiselt hea meel, et absoluutne enamus kommenteerijaid (kes loodetavasti mingil määral peegeldavad ka lugejaid) on haruldaselt hea vaimse tervise juures suutes koroonateemal lahedaid kilde visata.

    Aga jah, Eesti läheb neljapäevast lukku kui massimeediat uskuda! Ja seda äärmiselt sarnaselt Ontario piirangutega. Klikkige "Midaiganes" lingil kui tahate oma silmadega veenduda.

    ReplyDelete
  15. Pigem ikka sarnaselt eelmise aastaga, kui läksime lukku 13. märtsil !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajaliselt tõepoolest, kavandatavatele piirangutele viskasin kiirelt pilgu peale, Torontos rakendati sarnaseid eelmise aasta lõpust.

      Delete

Kõik kommentaarid ootavad modereerimist!