Sihuke värk siis, et sai enda massina kallal pusitud. Mitte lõbu või hobi pärast vaid põhjusel, et suht lihtsa (pealtnäha) töö eest küsis Hyundai esindus arulageda summa. No nagu jällegi, mul põhimõtted ei luba end lolliks teha ja maksta mingi asja eest kümme korda rohkem kui see väärt. Seni olen autoga käinud ametliku edasimüüja juures kuni eelmine aasta suurfirma perefirma üle võttis. Muutus nii teenindus kui suhtumine kuid kõige enam hinnad. Enne olin hinnatud klient pisifirmas, keda üritati võimaluse piires õnnelik hoida. Seetõttu võtsin kaks korda aastas ette 30 kildise sõidu teenindusse ehkki siinsamas paari kildi kaugusel on suur ametlik esindus.
Ma pole autoasjanduses eriti kodus ja eestikeelseid termineid ei tunne, mitte et ilma interneti abita ingliskeelseid tunneks. Igatahes mainiti et sway-bar-link loksub ja selle vahetus läheb maksma paarisaja dollari ringis pluss maksud. Tol momendil polnud mul aimugi millega tegu, igaks juhuks keeldusin. Kodus uurisin netist järgi kas auto alt pöörates kostuvad kolksatused võivad üldse selle probleemi sümptomid olla. Youtube video kinnitas ja näitas ka kuidas kindlaks teha, kas stabilisaatorivarda ühendused (umbes arvan et eestikeeles võiks nii kosta) loksuvad. Lihtsaim meetod auto esiotsa tugevalt üles alla õõtsutada ja kuulata võimalikku kolksumist. Kolksus küll, aga täitsa kindlaks tegemiseks tuleks auto tõsta üles, rattad alt võtta ja käega neid ühendusvardaid loksutada - mingit lõtku ei tohi olla. Tegin ka selle ära, tõepoolest loksusid.
|
Vardaühendused ja läbisaetud polt |
Vaatasin paar videot nende vahetamise kohta. Kõik kokku on vaja neli mutrit lahti keerata, ühendusvardad välja võtta, uued asemele panna ja neli uut mutrit kinni keerata. Küsisin töö juures asjatundjalt igaks juhuks üle, ega seal miskit trikki pole - ei ole, lihtne töö, oli vastus. Mis ikka, tellisin autoosade poest jupid ära - parema kvaliteediga vardad maksid nats üle kuuekümne dollari. Seega iga mutri keeramise eest oleks esindus tahtnud üle viie kümpsi. Eelmine nädalavahetus võtsin töö ette, massina esimene ots tugedele, rattad alt ja asusin asja kallale. Kümme aastat auto all soola käes vatti saanud mutter ja polt olid superpaksu roostega kaetud, õiges mõõtmes mutrivõtigi ei mahtunud peale.
|
Tütar paneb uuele mutrid otsa |
Lasin kinniroostetanud juppide lahti saamiseks mõeldud löga peale ja jätsin laagerdama nagu õpetuses soovitati. Mutter puhastatud proovisin uuesti. Ei liikunud nõksugi ka täie jõuga punnides. Mutter sihukeses kohas, et pika varrega ligi ei saa, kanalit mul käepärast pole. Kurtsin töö juures tuttavale hiinlasele, see küsis miks ma impact-wrenchi ei kasuta, ilma muidugi lahti ei kanguta. Eee... mul pole, homme toon lubas too. No nii, järgmine tööriist, mille peaks muretsema. Lisaks tellin lapselt jõulukingiks suure tungraua, auto kere toed ja auto alla minemise aluse - pärandan niikuinii temale😁
Täna peale hommikusööki panin tööriided selga, võtsin tööriistad välja ja alustasin. Esimene õppetund oli juhendite järgimine, ülemise mutri lasin hurraaga tugiplaadi küljest lahti aga polt käis teispool õnnelikult ringi - mutri ja poldi kinnitus ei teinud teist nägugi. Tütar tuli appi, hoidis 17mm võtmega poldi kraest, mina ragistasin impact-wrenchiga. Esimese saime lahti. Teisega nii kergelt ei läinud, poldi krae lihtsalt väänas mutrivõtme vahelt läbi - krae ümmargune, millestki polnud enam kinni hoida. Mutrivõti oli ka kergelt deformeerunud. Paras plinder, mis nüüd teha. Proovisin puurida poldi välja, ei aidanud, kaks puuri kulutasin ära, jõudsin vaid poole sügavuseni. Lõpuks ei jäänud muud üle kui rauasaega polt läbi nühkida - kuratlikult aeganõudev aga viimaks sain saetud, üks saetera murdus seejuures.
|
Lasen impact-wrenchiga viimase ülamutri kinni |
Kaks alumist polti tuli käsile võtta eriti vastikus asendis, poolest kerest auto all seestpoolt lähenedes. Õnneks läks veidi lihtsamalt. Miks need vähem roostes ja kergemalt lahti tulid ei oska küll öelda, ometigi ju teepinnale lähemal. Uute ühendusvarraste paikapanek oli käkitegu - esialgu vuristasin alumised masina alt ja siis ülemised mutrid kinni. Rattad alla, auto tugedelt maha ja oligi tehtud - peale viietunnist pusimist. Finantsiliselt ei tasunudki ära kui mu tavatöö tunnihinda arvesse võtta, aga rahulolu pakkus sellegipoolest. Masina kõrgemale tõstmiseks või selle alla pääsemiseks oleva mugava võimaluse korral kuluks sihukese töö peale ehk pool tundi kui sedagi. Lisaks vaatasin ka esipidurid üle, mida esinduses taheti viie soti eest välja vahetada. Nii kettad kui klotsid kindlasti ei vaja vahetamist enne kevadet - see oli teeninduse täielik umbluu, sinna enam ei lähe. Õlivahetuse teen mõnes pisitöökojas, odav aga tülikas, kuhu sa pärast vana õli paned.
Minuarust kui stabikas on nii moodi ühendatud tuleb see tasasel pinnal või stendis kinni keerata muidu puksid jäävad vale pinge alla ja ei tõõta see systeem. :)
ReplyDeleteNo pilt ei vasta 100% tegelikkusele (mõlemad ühendusvardad samasuunalised) ja asjatundjad ei rääkinud sellistest tingimustest midagi. Kinni keeramise ajal mingit pinget pole, nina ju õhus. Aga eks me näe kui sõitma lähen, praktika on tõe kriteerium.
DeleteEga jah nad ongi sel niisama lohisevad isekeskis kaasa, probleem on selles et nad kuluvad kiiremini, aga sul asi käpas.
ReplyDeleteTestisõidul oli kolksumine kadunud ja masin püsis kenasti stabiilselt sirgel joonel ka roolist lahti lastes. Kui kipuvadki rohkem kuluma siis see mind suurt ei hirmuta, loodetavasti ostan enne uue masina kui uuesti vaja vahetada ;)
DeleteKummi võib ka kulutama hakata kui ratta kaldenurk valeks läheb, kokkujooksu määravad rooliotsad, aga see pole oluline enam.
Delete